Питання зняття заборони на продаж земель сільськогосподарського призначення обговорюється вже давно. Мораторій на торгівлю зазначеною категорією земель не стримує здійснення операцій з купівлі земель, а натомість продовжує тіньовий ринок.
Відсутність відкритого ринку землі змушує землекористувачів вдаватися до обходу мораторію. Землевласники отримують при такому "продажу" значно нижчу ціну порівняно з умовами відкритого ринку. Збиткують і орендодавці, отримуючи занижену орендну плату за землю, а держава, в свою чергу, втрачає від несплати податків за операції з сільськогосподарськими землями.
Мораторій перешкоджає інвестиціям, які так необхідні Україні: сільгоспвиробники та аграрники не можуть залучити землю до економічного обігу, не можуть отримати іпотечні кредити, інвестори ж не вкладають капітал у землю, якою не володіють.
Багатьох лякає залучення в обіг земель сільськогосподарського призначення, адже великі ділянки землі скуповуватимуться іноземцями, і це зрозуміло. Проте повна заборона купівлі землі є надмірною реакцією на ці перестороги. Ринок земель сільськогосподарського призначення повинен існувати, але з обов’язковим державним регулюванням.
Наразі, з метою підготовки до скасування мораторію на продаж розроблені відповідні законопроекти, які забезпечать прозорість земельного ринку. Вони створять сприятливі умови для власників земельних ділянок. Правові передумови ринку земель сільськогосподарського призначення встановить Закон України "Про ринок земель". Він визначить правові та економічні засади організації і функціонування ринку земель та врегулює відносини, пов’язані з процесом забезпечення захисту законних інтересів держави та інших суб’єктів правовідносин з метою створення умов для реалізації конституційних прав власності на землю.
Зазначені заходи забезпечать ринковий економічний обіг речових прав на сільськогосподарські землі та одночасно передбачать мінімізацію його потенційних негативних суспільно-економічних наслідків.
Запровадження ринку земель сільськогосподарського призначення вимагає докладного нормативного регулювання, яке полягає і в наявності ефективної та дійової правової системи.
Суд, прокуратура та виконавча служба виступатимуть тандемом у земельних питаннях, їх пріоритет – забезпечення справедливості судових рішень. Це гарантуватиме захист прав власності фізичних і юридичних осіб, а операторам ринку землі дасть впевненість, що в свою чергу забезпечить надходження додаткових фінансів. Вартість землі зростатиме відповідно до її якості. Зрештою, українські чорноземи набудуть своєї реальної і чималої ціни. На сьогодні мораторій на продаж земель сільськогосподарського призначення – перешкода цивілізованому земельному ринку в аграрному секторі.
В. Л. Морева, начальник відділу Держкомзему у Вознесенському районі

(Газета "Вісті Вознесенщини", 10.02.2011 р.)