1. Інформація про мораторій на продаж земель сільськогосподарського призначення.
Відповідно до пункту 15 Розділу X Перехідних положень Земельного кодексу України до набрання чинності законами України про державний земельний кадастр та про ринок земель, але не раніше 1 січня 2012 року, не допускається: {Абзац перший пункту 15 розділу X із змінами, внесеними згідно із Законом №107-VI (107-17) від 28.12.2007 – зміну визнано неконституційною згідно з Рішенням Конституційного Суду №10-рп/2008 (v010p710-08) від 22.05.2008; в редакції Закону №309-VI (309-17) від 03.06.2008; із змінами, внесеними згідно із Законом №1783-VI (1783-17) від 19.01.2010}:
а) купівля-продаж земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності, крім вилучення (викупу) їх для суспільних потреб; {Підпункт “а” пункту 15 в редакції Закону №309-VI (309-17) від 03.06.2008}
б) купівля-продаж або іншим способом відчуження земельних ділянок і зміна цільового призначення (використання) земельних ділянок, які перебувають у власності громадян та юридичних осіб для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, земельних ділянок, виділених в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) для ведення особистого селянського господарства, а також земельних часток (паїв), крім передачі їх у спадщину, обміну земельної ділянки на іншу земельну ділянку відповідно до закону та вилучення (викупу) земельних ділянок для суспільних потреб.
Купівля-продаж або іншим способом відчуження земельних ділянок та земельних часток (паїв), визначених підпунктами “а” та “б” цього пункту, запроваджується за умови набрання чинності законами України про державний земельний кадастр та про ринок земель, але не раніше 1 січня 2012 року, визначивши особливості обігу земель державної та комунальної власності і земель товарного сільськогосподарського виробництва. {Абзац другий підпункту “б” пункту 15 розділу X із змінами, внесеними згідно із Законом №107-VI (107-17) від 28.12.2007 – зміну визнано неконституційною згідно з Рішенням Конституційного Суду №10-рп/2008 (v010p710-08) від 22.05.2008; в редакції Закону №309-VI (309-17) від 03.06.2008; із змінами, внесеними згідно із Законом №1783-VI (1783-17) від 19.01.2010}
Угоди (у тому числі довіреності), укладені під час дії заборони на купівлю-продаж або іншим способом відчуження земельних ділянок та земельних часток (паїв), визначених підпунктами “а” та “б” цього пункту, в частині їх купівлі-продажу та іншим способом відчуження, а так само в частині передачі прав на відчуження цих земельних ділянок та земельних часток (паїв) на майбутнє є недійсними з моменту їх укладення (посвідчення).
{Пункт 15 розділу X із змінами, внесеними згідно із Законами №2059-IV (2059-15) від 06.10.2004, №3415-IV (3415-15) від 09.02.2006; в редакції Закону №490-V (490-16) від 19.12.2006
2. Хто має право на набуття у власність земель сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва?
Стаття до статті 12 проекту Закону України «Про ринок земель» визначає обмеження щодо набуття у власність земель сільськогосподарського призначення:
Земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва можуть набувати у власність за цивільно-правовими угодами лише:
1. Громадяни України;
2. Держава в особі спеціалізованої установи чи територіальні громади в особі відповідних органів місцевого самоврядування.
3. Іноземні громадяни, особи без громадянства, підприємства, засновані за участю іноземних фізичних та юридичних осіб, іноземні юридичні особи та іноземні держави не можуть мати у власності землі сільськогосподарського призначення.
4. Земельні ділянки сільськогосподарського призначення, набуті у власність особами, що не зазначені у частині першій цієї статті, підлягають відчуженню протягом одного року із дати набуття.
5. Земельні ділянки сільськогосподарського призначення, набуті у власність особами, що не зазначені у частині першій цієї статті, які не були відчужені протягом одного року із дати набуття, підлягають примусовому відчуженню на земельних торгах.
3. Хто формує ціну на землю?
Ціна продажу земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності не може бути нижчою за її експертну грошову оцінку, встановлену на час продажу відповідно до закону.
4. Мінімальна і максимальна вартість земель призначення на території Миколаївської області.
Нормативна грошова оцінка 1 га ріллі по Миколаївській області з врахуванням коефіцієнту індексації на 2011 рік коливається від 8281,6 грн (Новобузький район) до 11334,4 грн (Снігурівський район).
Відповідно до проведеного моніторингу фактичні ціни продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення за 2010 рік становлять
Мінімальна ціна:
землі комерційного призначення – 15,07 грн. за кв.м
землі рекреаційного призначення – 15,18 грн. за кв.м
землі промисловості та іншого призначення – 7,61 грн. за кв.м
Максимальна ціна:
землі комерційного призначення – 182,32 грн. за кв.м
землі рекреаційного призначення – 49,58 грн. за кв.м
землі промисловості та іншого призначення – 139,93 грн. за кв.м
5. Кількісний склад земель Миколаївської області та їх вартість.
Відповідно до Матеріалів грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення по Миколаївській області, з врахуванням коефіцієнту індексації для земель сільськогосподарського призначення (k=3,2) нормативна грошова оцінка
земель по Миколаївській області станом на 01.01.2011 становить:
1 га сільськогосподарських угідь – 9542,4 грн.;
1 га ріллі – 10016,0 грн.;
1 га багаторічних насаджень – 35315,2 грн.;
1 га сіножатей – 2595,2 грн.;
1 га пасовищ – 2595,2 грн.
6. Хто буде продавцем земель державної та комунальної власності?
Продаж земельних ділянок державної або комунальної власності та права оренди на них здійснюватимуть органи державної влади, органи місцевого самоврядування, державні органи приватизації, спеціалізована установа, уповноважені здійснювати відчуження земельних ділянок, призначених для продажу, або державний виконавець відповідно до виконавчого документу
7. Які земельні ділянки підлягають продажу.
Продажу підлягатимуть землі сільськогосподарського та несільськогосподарського призначення державної та комунальної власності, а також землі які перебувають у власності громадян.
8. Порядок продажу земель державної та комунальної власності.
Продаж земель державної та комунальної власності може здійснюватися на неконкурентних засадах та на земельних торгах.
Продаж земельних ділянок несільськогосподарського призначення державної та комунальної власності на неконкурентних засадах у випадках, встановлених частиною другою статті 134 Земельного кодексу України, здійснюється органами державної влади та органами місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень в порядку, встановленому статтею 128 Земельного кодексу України.
Передача в оренду земельних ділянок несільськогосподарського призначення державної та комунальної власності на неконкурентних засадах у випадках, встановлених частинами другою та третьою статті 134 Земельного кодексу України, здійснюється на підставі рішення відповідного органу державної влади або органу місцевого самоврядування в порядку, встановленому статтею 123 Земельного кодексу України.
Продаж земельних ділянок несільськогосподарського призначення, що перебувають у власності громадян та юридичних осіб, здійснюється за ініціативою їх власників.
У разі продажу учасником належної йому частки у спільній частковій власності зі складу земельної ділянки несільськогосподарського призначення, інші учасники мають переважне право купівлі такої частки.
У разі продажу виділеної зі складу земельної ділянки несільськогосподарського призначення, що перебуває у спільній сумісній власності, окремої частки, переважне право купівлі такої частки мають інші співвласники.
Продаж земельних ділянок несільськогосподарського призначення іноземним юридичним особам здійснюється за договором купівлі-продажу, укладеним та нотаріально посвідченим виключно на території України.
Порядок продажу земельних ділянок на земельних торгах поетапно визначає Закону України «Про ринок земель».
9. Хід розгляду законопроектів «Про ринок земель» на засіданнях Верховної Ради України.
Для розгляду Верховною Радою України законопроект «Про ринок земель» подавався у 3 редакціях.
Так, варіант № 2143 зареєстрований 28.02.2008, № 2143-1 зареєстрований 03.04.2008, № 2143-2 зареєстрований 21.04.2008.
Законопроект № 2143 від 28.02.2008 був відкликаний.
Законопроекти № 2143-1 від 03.04.2008 та №2143-2 від 21.04.2008 розглядалися 17.03.2011 – не прийняті.
10. Чи будуть встановлені обмеження щодо граничних площ земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва
Земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної або комунальної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва можуть продаватись громадянам України в розмірах, що не перевищують граничної максимальної загальної площі земельних ділянок у приватній власності однієї особи для ведення товарного сільськогосподарського виробництва у відповідному природно-сільськогосподарському регіоні.
Гранична максимальна загальна площа земельних ділянок у приватній власності однієї особи для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в межах Миколаївської області складає – 2100 гектарів;
Загальна площа земельних ділянок сільськогосподарського призначення приватної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва може перевищувати максимальну граничну площу земельних ділянок у приватній власності однієї особи для ведення товарного сільськогосподарського виробництва у відповідному регіоні у разі успадкування земельних ділянок за законом.
Виступи і публікації, Гаряча лінія, Земельні аукціони, Земельна реформа, Земельне законодавство, Офіційна хроніка та новини, Питання-відповіді, Ринок та оцінка землі, Статистичні та аналітичні матеріали
За підсумками виступу на радіо "Бузька хвиля": питання-відповіді
Comments are Closed