Земельна реформа акумулювала в собі основні напрями державної політики щодо реформування земельних відносин та питання стратегії і тактики державної регуляторної політики, включаючи комплекс правових, економічних, технічних і організаційних заходів забезпечення трансформації земельних відносин.
З часу вступу у дію Земельного кодексу України – з 1 січня 2002 року – у його розвиток прийнято 70 законів України, 67 постанов Кабінету Міністрів України та видано 51 відомчий наказ, зареєстрований у Мін’юсті.
Положеннями Програми економічних реформ на 2010–2014 роки Президента України Віктора Януковича «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава» передбачено низку стратегічно важливих напрямів розвитку земельних відносин та розробку відповідних проектів законодавчих та підзаконних нормативних актів, зокрема введення земельних ділянок сільськогосподарського призначення в економічний обіг та створення відповідної інфраструктури ринку землі, системи Державного земельного кадастру тощо, а також їх відповідне нормативне забезпечення.
Прийняті за останні декілька місяців законодавчі акти змінюють підходи до регулювання земельних відносин та шляхи їх реформування.
Так, 21 червня 2012 року прийнято Закон України «Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законів України щодо проведення робіт із землеустрою, пов’язаних із встановленням і зміною меж сіл, селищ, міст, районів», яким визначено процедуру встановлення та зміни меж адміністративно-територіальних одиниць. Запроваджено норму щодо можливості встановлення існуючих меж населених пунктів без розроблення генеральних планів, що значно здешевить процедуру такого встановлення і призведе до економії бюджетних коштів.
5 липня 2012 року прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо припинення права користування земельними ділянками при відведенні їх для суспільних потреб», яким внесено зміни до Земельного кодексу України, законів України «Про оренду землі», «Про відчуження земельних ділянок, інших об’єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» з метою сприяння реалізації інвестиційних проектів та удосконалення положень надання, вилучення, викупу земель для суспільних потреб.
5 липня 2012 року прийнято Закон України «Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо порядку проведення земельних торгів у формі аукціону», яким внесено зміни до Земельного кодексу України (у новій редакції викладено статті 135-139 цього Кодексу) та законодавчо врегульовано порядок проведення земельних торгів, що сприяє наповненню Державного та місцевих бюджетів коштами від продажу земельних ділянок державної та комунальної власності. Унормування функціонування ринку земель несільськогосподарського призначення в значній мірі вичерпали предмет правового регулювання законопроекту про ринок земель.
6 вересня 2012 року прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» (набуває чинності з 1 січня 2013 року), яким запроваджується концептуально новий підхід до розмежування земель державної та комунальної власності, що має на меті завершити розмежування земель в силу закону. Такий підхід не потребуватиме прийняття рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, а також додаткових фінансових витрат, дозволить уникнути конфлікту інтересів між органами влади.
У межах населених пунктів комунальною власністю оголошуються усі землі, крім земельних ділянок, визначених законом, які не можуть передаватися до комунальної власності та земельних ділянок приватної власності, а за межами населених пунктів усі землі залишаються у державній власності крім сформованих земельних ділянок, які на момент розмежування були надані у користування комунальним підприємствам, установам та організаціям. Виписано механізм передачі земель із державної власності до комунальної і навпаки після завершення розмежування земель. Також законом передбачено, що розроблені проекти землеустрою щодо розмежування земель державної та комунальної власності використовуються, як базисні при складанні схем землеустрою та техніко-економічного обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальних утворень, інвентаризації земель, та інших робіт із землеустрою.
2 жовтня 2012 року прийнято Закон України «Про внесення змін до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2012 рік», яким забезпечено відповідним обсягом видатків на оплату праці працівників територіальних органів Держземагентства України та оплату робіт Центру ДЗК, у разі залучення його до надання Держземагентством України окремих етапів адміністративних послуг, шляхом зменшення обсягу видатків розвитку за програмою 2803030 «Проведення земельної реформи» на суму 237102,9 тис. гривень та збільшення обсягу видатків споживання за програмою 2803010 «Керівництво та управління у сфері земельних ресурсів» на суму 237102,9 тис. гривень.
Слід зазначити, що на підписі у Президента України знаходяться ще два Закони України, які прийнято Верховною Радою України 2 жовтня 2012 року, а саме:
1) «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення процедури відведення земельних ділянок та зміни їх цільового призначення», який дозволить скоротити та спростити процедури відведення земельних ділянок у власність або користування (у тому числі на умовах оренди), та зміни цільового призначення земельних ділянок, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, що сприятиме реалізації конституційних прав громадян та юридичних осіб на землю, поліпшенню інвестиційного клімату в Україні, забезпечить сприятливі умови для розвитку економіки та ведення бізнесу.
Закріплення на законодавчому рівні складу та змісту проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок дозволить уникнути зловживань з боку органів виконавчої влади та місцевого самоврядування стосовно необґрунтованих вимог у наданні додаткових матеріалів під час погодження та затвердження документації із землеустрою;
2) «Про внесення змін до деяких законодавчих актів (щодо дерегуляції господарської діяльності з проведення робіт із землеустрою та землеоціночних робіт)», яким скасовується ліцензування господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою та запроваджується сертифікація інженерів-землевпорядників, інженерів-геодезистів, передбачається утворення Кваліфікаційної комісії та ведення Державного реєстру сертифікованих інженерів-землевпорядників, інженерів-геодезистів. Сертифікація виконавців робіт запровадить інститут персональної відповідальності за виконувані ними роботи та надані послуги. Така відповідальність забезпечить відсутність поняття безкарності або правового нігілізму при порушені ними вимог законодавства, норм чи стандартів.
Також готується на підпис Президентові України, Закон України прийнятий 2 жовтня 2012 року «Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо набуття права власності на землю», яким вносяться зміни до низки статей Земельного кодексу України для приведення у відповідність з термінами, визначеними профільними актами законодавства України, і передбачається норма, за якою іноземні підприємства, підприємства, в статутному (складеному) капіталі яких є іноземна інвестиція (спільні підприємства, підприємства з іноземними інвестиціями), юридичні особи, створені відповідно до законодавства іноземних держав, іноземні держави, міжнародні урядові та неурядові організації можуть відповідно до законодавства України в порядку, встановленому Земельним кодексом України для юридичних осіб, створених відповідно до законодавства іноземних держав, набувати у власність земельні ділянки несільськогосподарського призначення.
Експерти наголошують, що цим законодавчим актом розширюється коло осіб, які можуть набувати у власність земельні ділянки, що сприяє усуненню перешкод у залученні іноземних інвестицій в економіку України. Прийняття цього Закону сприятиме зростанню доходної частини Державного та місцевих бюджетів за рахунок збільшення кількості іноземних інвестицій в економіку України. Окрім того, реалізація цього законодавчого акта дозволить удосконалити земельне законодавство України та позитивно вплине на соціально-економічний розвиток України, а також поліпшить інвестиційний клімат в регіонах.
Крім того, Урядом у поточному році прийнято постанови:
1) № 492 від 23 травня 2012 року «Про внесення змін до методик, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 р. № 213 та від 23 листопада 2011 р. № 1278», якою регламентовано, що строк видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки не повинен перевищувати семи робочих днів з дати надходження відповідної заяви;
2) № 513 від 23 травня 2012 року «Про затвердження Порядку проведення інвентаризації земель», який установлює вимоги до проведення інвентаризації земель під час здійснення землеустрою та складення за її результатами технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель;
3) № 808 від 6 серпня 2012 року «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України», якою внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 01 серпня 2011 року № 835 «Деякі питання надання Державним агентством земельних ресурсів та його територіальними органами адміністративних послуг» щодо запровадження надання адміністративних послуг у сфері земельних відносин в частині проведення державної реєстрації земельних ділянок та документів, які посвідчують права на них, на безоплатній основі. Це дозволить відкрити реальний доступ малозабезпеченим верствам населення, в тому числі жителям сільської місцевості, до реалізації їх прав на землю.
Довідково:
У Держземагентстві України станом на 01.10.2012 перевиконання плану наповнення бюджету від надання адміністративних платних послуг становить 91% (надійшло 356,3 млн грн при запланованих 186,4 млн гривень). Це у подальшому у рамках соціальних ініціатив Уряду дасть можливість органам земельних ресурсів надавати на безплатній основі адміністративні послуги. Також за сприятливої фінансової ситуації передбачається збільшити кількість державних реєстраторів, покращити умови оплати їх праці, що неодмінно позначиться на якості обслуговування громадян.
Так, згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2011 № 835 зі змінами визначається Перелік адміністративних послуг, які надаються Держземагентством та його територіальними органами на безоплатній основі:
1. Видача витягів із Поземельної книги
2. Держреєстрація земельної ділянки
3. Держреєстрація державного акта на право власності на земельну ділянку, державного акта на право постійного користування земельною ділянкою
4. Держреєстрація права власності на земельну ділянку у разі її володіння на підставі цивільно-правового договору про відчуження або свідоцтва про право на спадщину
5. Держреєстрація договору оренди (суборенди) земельної ділянки (її частини) та відповідних змін до нього, договору про розірвання договору оренди (суборенди) земельної ділянки
6. Держреєстрація обмежень у використанні земельної ділянки, земельного сервітуту, емфітевзису і суперфіцію, їх зміни
7. Перевірка файла обміну даними про результати робот із землеустрою в електронному вигляді (обмінного файлу)
Верховна Рада Ураїни, ухваливши на початку жовтня цього року ряд законодавчих актів щодо регулювання земельних відносин, зробила черговий значний крок на шляху завершення земельної реформи, яка беззаперечно є ядром економічних перетворень, а залучення земельного ресурсу в економічний обіг стає головною ланкою економічного розвитку країни.
Наведення належного порядку у законодавчому полі та вчасне прийняття відповідних нормативно-правових документів, як показує практика, дозволяє значно покращити показники у роботі. У небуття іде саме поняття – «заборгованість з видачі державних актів на землю». У подоланні цього ганебного явища, коли громадяни роками не могли отримати правовстановлюючі документи на землю органи земельних ресурсів України зробили ставку на технічний прогрес, автоматичні системи, що дозволило до мінімуму звести черги в територіальних органах земельних ресурсів та суттєво зменшити прояви корупції у земельній сфері. Про показники щодо видачі державних актів на землю – у таблиці:
Найменування |
Кількість |
|||
1.01.2011- 4.10.2011 |
1.01.2012- 10.10.2012 |
Різниця |
Відсотки |
|
Реєстрація та видача державних актів на право власності на земельну ділянку виданих фізичним особам |
422367 |
703379 |
281012 |
+66,5 |
Реєстрація та видача державних актів на право власності на земельну ділянку виданих юридичним особам |
3864 |
4690 |
826 |
+21,4 |
Реєстрація та видача державних актів на право користування земельною ділянкою |
4568 |
9253 |
4685 |
+102,6 |
Реєстрація договорів оренди землі |
372084 |
790013 |
417929 |
+112,3 |