Прийняття Закону України «Про ринок земель» мас стати головним кроком на шляху визначення організаційно-правового механізму запровадження ринкового обороту земель сільськогосподарського призначення, попередження обезземелення селян, підвищення ліквідності землі як економічного активу. Набувачами земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення сільськогосподарського товарного виробництва за цивільно-правовими угодами мають бути лише громадяни України; фермерські господарства; держава в особі центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів чи територіальні громади в особі відповідних органів місцевого самоврядування. Обмежується участь іноземного капіталу у придбанні земель сільськогосподарського призначення, що дозволить попередити втрату Україною національного суверенітету у вирішенні питань виробництва продовольства.
Для недопущення спекуляції земельними ділянками сільськогосподарського призначення запроваджуються диференційовані ставки державного мита за посвідчення угод, за якими відбудеться перехід прав на земельні ділянки: у разі відчуження у перший рік – 100% нормативної грошової оцінки земельної ділянки; у разі відчуження у другий рік – 90%; у разі відчуження у третій рік – 80%; у разі відчуження у четвертий рік – 70%; у разі відчуження у п’ятий рік — 60%.
Заборонено надмірну концентрацію земельних ділянок сільськогосподарського призначення у власність однієї особи, що дозволить попередити монополізацію земель, як ресурсу людського та економічного розвитку у сільській місцевості. Максимальні площі складуть для: Полісся – 1500 гектарів; Лісостеп – 1750 гектарів; Степ, Степ посушливий, Сухий степ – 2100 гектарів; Карпатська гірська область – 900 гектарів; Кримська гірська обдасть – 1100 гектарів.
Надання державі в особі центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів та його територіальних органів (за межами населених пунктів); органам місцевого самоврядування (в межах населених пунктів); орендарям та суміжним землевласникам права на переважне придбання земельних ділянок дозволить у стислі терміни розпочати формування інвестиційно-привабливих цілісних земельних масивів.
Напередодні зняття заборони на продаж сільськогосподарських земель буде істотно посилено соціальний захист селян – власників земельних ділянок та земельних часток (паїв): збільшення нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення дасть змогу громадянам – власникам земельних часток (паїв) отримати до 700 грн. орендної плати за 1 гектар (замість 300-350 грн.), що, в свою чергу, також сприятиме збільшенню надходжень до бюджетів усіх рівнів.
В. Шоломон,
заступник начальника відділу Держкомзему у Миколаївському районі.
***
Саме важливому питанню щодо роз’яснення мети проведення земельної реформи, запровадження ринку земель сільськогосподарського призначення і був присвячений семінар-нарада, що відбувся в райдержадміністрації. Участь взяли виконуючий функції і повноваження голови райдержадміністрації – керівник виконавчого апарату райдержадміністрації В. М. Сандул, доктор сільськогосподарських наук, професор, декан агрономічного факультету Миколаївського державного аграрного університету В. В. Гамаюнова, заступник начальника відділу Держкомзему В. О. Шоломон, селищний та сільські голови, землевпорядники, керівники сільгосппідприємств, приватні підприємці, фермери, інші,
В. В. Гамаюнова проінформувала присутніх про шляхи реформування земельних відносин і засновану на ньому перебудову усієї системи організації аграрного виробництва. Зазначалось, що зважаючи на те, що вітчизняні сільськогосподарські товаровиробники будуть не здатні у найближчі 5-7 років на рівних конкурувати з іноземним капіталом, законопроектом обмежується право купувати землі сільськогосподарського призначення для: корпоративних підприємств холдингових компаній; приватних підприємств, що діють на основі приватної власності іноземних громадян, осіб без громадянства чи іноземних суб’єктів господарювання; підприємств з іноземними інвестиціями; іноземних підприємств; спільних підприємств тощо.
В. О. Шоломон ознайомила слухачів з деякими цифрами. Так, наприклад, вартість сільськогосподарських угідь Миколаївського району складає більше 1 млрд. грн., з них розпайованих земель – 562 млн. грн„ орендованих – 343 млн. гри., актуальна нормативна грошова оцінка ріллі по району складає 10241 грн. за 1 га. Середня вартість земельної частки (паю) – 20238 дол. США. В залежності від середньої вартості вартість паю може коливатися, наприклад, на території Безводненської сільради 26800 грн., Кир’яківської сільради – 9970 грн. Прогнозна економічна оцінка вартості 1 га ріллі після зняття мораторію на землю в районі складе приблизно 3,3 тис. грн. за 1 га. Мінімальна плата за оренду земельної частки (паю) після запропонованої корекції нормативної грошової оцінки складатиме 456 дол. США на рік. Зацікавлено учасники зібрання прослухали інформацію ще про ряд змін у цифрах та ціні.
Під час семінару учасники висловлювали свої пропозиції, побажання та чимало критичних зауважень, що цілком зрозуміло. Адже, мешканці села стурбовані, чи не залишаться вони без землі, на якій мешкають. Тож, як наголошували присутні, законодавцям слід обов’язково дослухатись і врахувати побажання саме тих громадян, які працюють на землі.
К. ПАВЛЕНКО.
(Газета "Маяк", 06.08.2011 р.)
Виступи і публікації, Громадська рада, Земельна реформа, Земельне законодавство, Миколаївський район, Ринок та оцінка землі
Ринок землі: державне регулювання
Comments are Closed