Статтею 26 Закону України «Про запобігання корупції» (далі – Закон № 1700) особам, уповноваженим на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, зокрема державним службовцям та посадовим особам органів місцевого самоврядування, встановлені обмеження після припинення діяльності, пов’язаної з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування.
Так, відповідно до ч. 1 статті 26 Закону № 1700 державним службовцям та посадовим особам органів місцевого самоврядування, які звільнилися або іншим чином припинили діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, забороняється:
Стаття 26 Закону № 1700 |
Зміст заборони |
Мета заборони |
Термін дії заборони |
п.1 ч. 1 |
укладати трудові договори (контракти) або вчиняти правочини у сфері підприємницької діяльності з юридичними особами приватного права або фізичними особами – підприємцями, якщо особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, зокрема, державні службовці та посадові особи органів місцевого самоврядування, протягом року до дня припинення виконання функцій держави або місцевого самоврядування здійснювали повноваження з контролю нагляду або підготовки чи прийняття відповідних рішень щодо діяльності цих юридичних осіб або фізичних осіб – підприємців |
запобігання випадкам, коли особа, перебуваючи на посаді, заздалегідь «готує» для себе робоче місце у підприємстві чи організації, які вона контролює, чи іншим чином впливає на їх діяльність. Крім цього, це обмеження запобігає необ’єктивності в діяльності службовців |
протягом року з дня припинення відповідної діяльності |
п. 2 ч. 1 |
розголошувати або використовувати в інший спосіб у своїх інтересах інформацію, яка стала відома у зв’язку з виконанням службових повноважень, окрім випадків, встановлених законом |
запобігання недобросовісному використанню особою конкретної інформації, отриманої при виконанні службових обов’язків, в приватних інтересах. Адже не виключені випадки, коли, перебуваючи на службі, особа отримує певну офіційну інформацію, яка в подальшому може бути використана нею на користь майбутнього роботодавця або в процесі безпосереднього здійснення тієї чи іншої приватної практики |
необмежений, тобто дана заборона діє безстроково |
п. 3 ч. 1 |
представляти інтереси будь-якої особи у справах (у тому числі в тих, що розглядаються в судах), в яких іншою стороною є орган, підприємство, установа, організація, в якому (яких) вони працювали на момент припинення зазначеної діяльності |
запобігання недобросовісному використанню колишнім службовцем своїх зв’язків при здійсненні ним представницької діяльності. Це правило, наприклад, є досить актуальним для юристів, серед яких поширеною є практика представництва інтересів громадян чи юридичних осіб після припинення державної служби чи роботи у правоохоронних та контролюючих структурах, у тому числі в процесі здійснення адвокатської діяльності |
протягом року з дня припинення відповідної діяльності |
Слід зазначити, що визначені ст. 26 Закону № 1700 антикорупційні обмеження щодо осіб, які звільнилися з посад або іншим чином припинили діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави чи місцевого самоврядування, є загальновизнаним міжнародним антикорупційним стандартом.
Норми ст.26 антикорупційного Закону щодо встановлення обмежень певної поведінки колишніх службовців та посадовців держорганів або органів місцевого самоврядування, за своїм призначенням є одним із засобів запобігання корупції, тобто превентивним антикорупційним механізмом.
За своєю природою зазначений превентивний механізм має на меті мінімізувати ризики виникнення конфлікту інтересів при переході службовця чи посадовця на іншу, не пов’язану з виконанням функцій держави роботу, мінімізувати випадки, коли особа у неправомірний спосіб створює особливо сприятливі умови для установ, підприємств, організацій, де вона планує працювати після залишення публічної служби або використовує на новій посаді службову інформацію або інші можливості своєї колишньої посади на службі.
Наслідки порушення антикорупційного обмеження. Частиною 2 ст. 26 антикорупційного Закону визначено наслідки, які настають при порушені встановлених ч. 1 цієї статті обмежень – обмежень після припинення діяльності, пов’язаної з виконанням функцій держави чи місцевого самоврядування, які наведені у таблиці.
Порушення |
Наслідки |
Підстава |
Порушення особами, уповноваженими на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, зокрема державними службовцями та посадовими особами органів місцевого самоврядування, що звільнилися або іншим чином припинили діяльність пов’язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, протягом року з дня припинення відповідної діяльності щодо укладаннятрудового договору (контракту) з юридичними особами приватного права або фізичними особами – підприємцями, якщо державні службовці та посадові особи органів місцевого самоврядування протягом року до дня припинення виконання функцій держави або місцевого самоврядування здійснювали повноваження з контролю, нагляду або підготовки чи прийняття відповідних рішень щодо діяльності цих юридичних осіб або фізичних осіб – підприємців |
Є підставою для припинення відповідного трудового договору (контракту) |
Абз. 1 ч. 2 ст. 26 Закону № 1700 |
Порушення особами, уповноваженими на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, зокрема державними службовцями та посадовими особами органів місцевого самоврядування, що звільнилися або іншим чином припинили діяльність пов’язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, протягом року з дня припинення відповідної діяльності щодо вчинення правочинів у сфері підприємницької діяльності з юридичними особами приватного права або фізичними особами – підприємцями, якщо державні службові та посадові особи органів місцевого самоврядування протягом року до дня припинення виконання функцій держави або місцевого самоврядування здійснювали повноваження з контролю, нагляду або підготовки чи прийняття відповідних рішень щодо діяльності цих юридичних осіб або фізичних осіб – підприємців |
Правочини у сфері підприємницької діяльності можуть бути визнані не дійсними |
Абз. 2 ч. 2 ст. 26 Закону № 1700 |
У разі виявлення зазначених порушень, задля припинення трудового договору (контракту) та визнання правочину недійсним, Нацагентство має звернутися до суду з відповідною позовною заявою (абз. 3 ч. 2 ст. 26 Закону № 1700).
Слід зазначити, що ще однією характерною особливістю антикорупційних обмежень для осіб, які припинили публічну службу, є відсутність окремо встановленої відповідальності за їх порушення.
Таким чином, порушення обмеження на укладання трудових угод та правочинів у сфері підприємницької діяльності може тягнути за собою правові наслідки у виді визнання відповідної угоди чи правочину недійсним.
Що стосується порушення обмеження щодо представництва інтересів тієї чи іншої фізичної чи юридичної особи, то у даному випадку може йтися про певні процесуальні наслідки (якщо мало місце представництво у суді) або, знову ж таки, про недійсність досягнутих під час такого представництва домовленостей (наприклад, у випадку представництва інтересів у комерційних операціях тощо).
Власне, суб’єктами адміністративної відповідальності за незаконне використання інформації, що стала відома у зв’язку з виконанням службових повноважень, є лише особи, які перебувають на службі (примітка до ст.. 172-8 КпАП).
Нагадаємо, ст.. 172-8 КпАП «Незаконне використання інформації, що стала відома особі у зв’язку з виконанням службових повноважень» передбачає, що незаконне розголошення або використання в інший спосіб особи у своїх інтересах інформації, яка стала їй відома у зв’язку з виконанням службових повноважень, тягне за собою накладання штрафу від 100 до 150 нмдг (тобто від 1700 до 2550 грн.)