Запровадження прозорих механізмів реєстрації земельних ділянок та видачі державних актів, спрощення та скорочення всіх процедур, а також запровадження комфортного обслуговування громадян є важливою складовою діючої земельної реформи.
Так, починаючи вже з 1 січня 2013 року, кожен пересічний громадянин, користуючись мережею Інтернет, зможе отримати відомості про свою земельну ділянку, оприлюднені на офіційному веб-сайті Держземагентства України . І на перспективу фахівці органів земельних ресурсів опрацюють та запровадять систему, що забезпечить подання електронної заявки громадянином навіть не виходячи зі свого будинку через веб-портал Держземагентства. Таким чином буде забезпечено вільний доступ власників земельних ділянок до інформації про їхні наділи. Окрім того, електронний кадастровий портал, над розробкою якого нині інтенсивно працює Держземагентство України, є дієвим інструментом боротьби з чергами, він також допоможе встановити надійний зв’язок між громадянами та територіальними органами земельних ресурсів.
Державний кадастровий реєстратор територіального органу Держземагентства без залучення будь-яких інших організацій буде обробляти, перевіряти, вносити або видавати відомості з Державного земельного кадастру за принципом «єдиного вікна». Встановлюються чіткі терміни опрацювання заяв громадян.
Запровадження Державної кадастрової карти, яка є обов’язковою умовою впровадження земельної реформи, є одним із ключових чинників у програмі економічних перетворень на селі. Електронна кадастрова карта дасть можливість громадянам переглядати всі ділянки в межах України та базову кадастрову інформацію про них (площі, межі, відомості про цільове призначення тощо).
Наразі земельне відомство завершує підготовку автоматизованої системи Державного земельного кадастру – представлено пілотні проекти. З початку нового року в Україні буде запущена потужна електронна кадастрова карта за прикладом багатьох розвинутих країн світу. Вона стане важливою передумовою для завершення реалізації земельної реформи та відкриття ринку земель сільськогосподарського призначення.
До 2011 року процедура реєстрації була ускладнена і незрозуміла для звичайних пересічних громадян.
Для оформлення своїх правовстановлюючих документів на землю по ряду регіонів країни громадяни, окрім погодження документів у себе в районному центрі, були вимушені їхати і в обласний центр до регіональних філій Центру ДЗК. І відповідно час та кошти громадян витрачалися інколи в десятки разів більше, ніж очікувалося ними при підписанні договорів на виконання робіт із землеустрою.
За ініціативи Держземагентства України були розроблені та прийняті Урядом нормативні акти, спрямовані на спрощення та упорядкування механізму видачі громадянам правовстановлюючих документів на землю, відповідно до яких державну реєстрацію документів на землю здійснюють територіальні органи земельних ресурсів. Таким чином було започатковано роботу щодо оформлення та видачі держактів на землю за принципом «єдиного вікна». Віднині погодження, подання документації для внесення до автоматизованої системи Держаного земельного кадастру, отримання акта на землю відбувається фактично в одному приміщенні територіального органу земельних ресурсів за місцем розташуванням земельної ділянки.
Запроваджена процедура стосовно передачі територіальними органами Держземагентства електронних файлів до структурних підрозділів Центру ДЗК без залучення громадянина сприяла уникненню безпосереднього контакту громадянина з спеціалістами, які перевіряли обмінні файли та вносили відомості до бази автоматизованої системи Державного земельного кадастру.
Держземагентством з вересня 2011 року запроваджено суворий контроль за дотриманням термінів проходження будь-яких заяв громадян зі здійснення кадастрово-реєстраційних дій через єдину державну електронну реєстраційну систему. І будь-який громадянин через офіційний сайт Держземагентства, ввівши номер своєї заяви та останні чотири цифри свого ідентифікаційного коду, може отримати інформацію про стан опрацювання його документів.
Такі нововведення дозволили значно спростити та скоротити процеси реєстрації землі та запобігти непоодиноким випадкам втрати оригіналів документів. Повна автоматизація процесів посприяла зниженню корупції та випадків здирництва з громадян, звівши до мінімуму персональне спілкування громадян та чиновників.
Наступним кроком до комфортного обслуговування громадян стане запуск автоматизованої системи кадастру.
Слід зазначити, що з метою інформаційного наповнення Державного земельного кадастру в країні розпочато роботи з перетворення архівних паперових носіїв в електронну цифрову форму. Так, протягом травня-липня 2012 року перетворено в електронний вигляд близько 40 тисяч планово-картографічних матеріалів, тривають підготовчі роботи, спрямовані на сканування всіх наявних державних актів, а їх у країні близько 18 мільйонів. У подальшому фахівці органів земельних ресурсів оцифрують всю документацію із землеустрою. Раніше ці роботи не тільки не проводилися, але навіть і не планувалися.
Протягом червня-липня 2012 року до центральної бази даних внесено інформацію про 24 млн присвоєних кадастрових номерів, з місцевих локальних геоінформаційних систем завантажено близько 10,1 млн відомостей про земельні ділянки. Роботи у цьому напрямку тривають.
На сьогодні відповідно до договорів щодо побудови апаратно-програмного комплексу системи земельного кадастру та технічного забезпечення ведення Державного земельного кадастру територіальними органами Держземагентства України, укладених у рамках Проекту Світового банку “Видача державних актів на право власності на землю в сільській місцевості та розвиток системи кадастру”, у Центрі обробки даних (м. Київ, вул. Народного Ополчення, 3) та у 27 регіональних центрах встановлено 180 одиниць серверного та 128 одиниць мережевого обладнання. Комп’ютерне та копіювальне обладнання для забезпечення ведення земельного кадастру поставлено до АР Крим, усіх областей України, міст Києва і Севастополя та до державного підприємства “Центр державного земельного кадастру” у кількості 2 250 комплектів. Крім того, до територіальних органів Держземагентства України поставлено 27 документ-сканерів формату А0 та 647 документ-сканерів формату A3, які мають забезпечити введення відомостей про земельні ділянки до земельного кадастру з архівної документації.
Територіальні органи Держземагентства України та структурні підрозділи державного підприємства “Центр державного земельного кадастру” поєднані телекомунікаційною мережею зв’язку на всій території України. Розробляється програмне забезпечення кадастрової системи.
У рамках укладених договорів компонента D (Землевпорядні роботи) за частиною Б Проекту Світового банку “Видача державних актів на право власності на землю в сільській місцевості та розвиток системи кадастру” на сьогодні виконано 100 відсотків аерознімальних робіт – аерофотознімками покрито всю територію України. На основі цих знімків виготовлено та підготовлено до завантаження:
ортофотоплани масштабу 1:2000 на площу 23846,21 кв. км (100 % від запланованої площі);
ортофотоплани масштабу 1:5 000 на площу 57371,38 кв. км (100 % від запланованої площі);
ортофотоплани масштабу 1:10 000 на площу 602762,43 кв. км (100 % від запланованої площі);
індексні кадастрові карти на площу 585353,24 кв. км (97.6 % від запланованої площі).
Не зупиняючись на досягнутому Держземагентство України опрацьовує питання щодо удосконалення порядку ведення Державного земельного кадастру, у тому числі і реєстрації земельних ділянок, зменшення вартості надання послуг шляхом внесення змін до чинного законодавства України. Зокрема: розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України “Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру”. Проект постанови нині проходить погодження в міністерствах та відомствах згідно з вимогами законодавства України.
Інформаційне суспільство, Запобігання корупції, Земельна реформа, Земельне законодавство, Землеустрій, Кадастр і реєстрація, Ринок та оцінка землі
Запровадження прозорих механізмів реєстрації земельних ділянок та видачі державних актів є одним із ключових чинників у проведенні земельної реформи
Comments are Closed