До Головного управління донедавна зверталося чимало територіальних громад щодо передачі земельних ділянок із державної власності в комунальну для створення громадських пасовищ. Вони у клопотаннях зазначали всі площі земель запасу та резервного фонду за межами населених пунктів на території відповідної територіальної громади. Але клопотання не містили чіткого обґрунтування необхідності таких земель. Вони складалися без врахування поголів’я громадської худоби та необхідності резервування частини земель державної власності для передачі земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства жителям територіальної громади в межах норм безоплатної приватизації. Більше того, розрахунок площі земельної ділянки для сінокосіння та випасання худоби проводиться відповідно з нормою випасу худоби від 0,3 до 0,5 га на одну голову великої рогатої худоби, коня тощо.
Передача таких видів сільськогосподарських угідь як рілля або багаторічні насадження, для сінокосіння та випасання худоби чинним законодавством не передбачені.
Відповідно до вимог статті 34 Земельного кодексу України громадяни можуть орендувати земельні ділянки для сінокосіння та випасання худоби.
Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування можуть створювати на землях, що перебувають у власності держави чи територіальної громади, громадські сіножаті і пасовища.
Порядок надання земельних ділянок державної та комунальної власності у користування на без конкурентних засадах визначено статтею 123 Земельного кодексу України.
Порядок передачі земельних ділянок державної власності у комунальну власність (у тому числі з метою подальшого створення громадських пасовищ) врегульовано статтею 117 Земельного кодексу України.
Згідно пункту 2 статті 34 Земельного кодексу України органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування можуть створювати на землях, що перебувають у власності держави чи територіальної громади, громадські сіножаті і пасовища, проте як це зробити на практиці викликає ряд запитань.
Для практичної реалізації наданих відповідним органам можливостей і Головне управління Держгеокадастру роз’яснює поетапну процедуру процесу створення громадських пасовищ за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності з врахуванням вимог діючого законодавства зокрема, Земельного кодексу України, Законів України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності”, “Про землеустрій”, “Про Державний земельний кадастр”, “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень”.
У разі виникнення потреби в створенні на території місцевої ради громадського пасовища пропонуємо наступні кроки до його запровадження:
1. Мешканці територіальної громади, які мають потребу у створенні громадського пасовища обирають уповноважену особу, яка подає відповідну пропозицію до місцевої ради.
2. Виконком місцевої ради збирає інформацію щодо потреби у створенні громадського пасовища, уточнює норми випасу, кількість наявного поголів’я худоби, визначає площу кормових угідь та встановлює за рахунок яких земель буде відбуватися створення. Розробляє Положення про громадське пасовище.
3. Орган місцевого самоврядування приймає рішення про створення громадського пасовища та затверджує розроблене виконавчим комітетом положення про громадське пасовище.
4. За дорученням органу місцевого самоврядування голова місцевої ради, у відповідності до вимог статті 122 Земельного кодексу України стосовно повноважень з передачі земельних ділянок у власність або у користування, подає клопотання до Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності для створення громадського пасовища.
Згідно вимог статті 123 Земельного кодексу України до клопотання місцевої ради додаються:
– графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки в межах ради, її розмір, письмову згоду землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки);
– копія свідоцтва з ЄДРПОУ;
– копія свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи (місцевої ради);
– рішення місцевої ради про створення громадського пасовища;
– довідка про склад поголів’я на території ради початок поточного року;
– інформація щодо потреби в площі земельних ділянок для створення громадського пасовища.
5. Орган місцевого самоврядування, після отримання дозволу на проведення робіт із землеустрою, у відповідності до вимог статті 26 Закону України “Про землеустрій” замовляє документацію із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для створення громадського пасовища і підписує із суб’єктом господарювання, який має сертифікованих спеціалістів, договір на виконання робіт із землеустрою.
6. Розроблену та погоджену в порядку визначеному статтею 1861 Земельного кодексу України документацію із землеустрою, орган місцевого самоврядування направляє до територіального органу Держгеокадастру за місцем знаходження земельної ділянки клопотання про отримання витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку.
До клопотання додаються:
– оригінал документації із землеустрою;
– електронний документ (обмінний файл).
7. Отримавши витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, орган місцевого самоврядування звертається до Головного управління Держгеокадастру області із клопотанням про затвердження документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для створення громадського пасовища.
До клопотання додаються:
– оригінал документації із землеустрою;
– витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку;
– електронний документ (обмінний файл).
8. Уповноважена особа органу місцевого самоврядування звертається до підрозділу державної реєстраційної служби за місцем розташування земельної ділянки про видачу свідоцтва про право власності органу місцевого самоврядування на земельну ділянку.
До клопотання додаються:
– копія свідоцтва з ЄДРПОУ;
– копія свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи (місцевої ради);
– копія витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку;
– копія наказу про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;
– копія акту приймання-передачі земельної ділянки із земель державної власності в комунальну власність.
Прийом документів проводиться відповідно до вимог чинного законодавства. Фахівці територіальних органів Держгеокадастру області постійно проводять роз’яснювальну роботу щодо правильності оформлення пакету документів та подання клопотання. У випадку, якщо пакет документів неповний, або оформлений неправильно таке клопотання не може бути зареєстроване.
Comments are Closed