Інформаційне суспільство, Землевпорядна експертиза, Офіційна хроніка та новини, Статистичні та аналітичні матеріали

Екстериторіальний принцип погодження проектів землеустрою зарекомендував себе як потужний механізм боротьби з корупційними ризиками

Необхідність запровадження погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок за принципом екстериторіальності виникла у зв’язку із проявами корупційних ризиків на етапі погодження проектів землеустрою.

Раніше розробник документації із землеустрою подавав на погодження до територіального органу Держгеокадастру за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Безпосереднє спілкування розробника документації із землеустрою та посадової особи, яка здійснювала її погодження, провокувало ризики вчинення корупційних дій.

Так, деякі місцеві чиновники вимагали отримання  неправомірної вигоди за позитивний розгляд проектів землеустрою, в протилежному випадку  такі проекти тривалий час не розглядалися або надавалися висновки про непогодження проектів з необґрунтованими зауваженнями.

Здебільшого проведення робіт із землеустрою здійснювалося відповідно до місцевих правил у відповідному регіоні, які не відповідали вимогам чинного законодавства України. Зокрема, деякі місцеві чиновники ставили вимогу про включення до складу проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки агрохімічного паспорта, вартість виготовлення якого становить стільки, як і розроблення  самого проекту, що призводило до додаткового фінансового навантаження на простих громадян, при тому, що Урядом вживаються заходи щодо спрощення та здешевлення землевпорядних робіт.

У жовтні 2016 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 31 серпня 2016 р. № 580 запроваджено погодження територіальними органами Держгеокадастру проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок виключно за принципом екстериторіальності.

На сьогодні фаховою комісією Держгеокадастру відібраний 371 експерт для погодження документації по всій Україні, яким, з метою підвищення якості надання висновків, відкрито доступ до Державного земельного кадастру в режимі читання.

Слід зазначити, що для усунення безпосереднього спілкування розробника документації із землеустрою з посадовими особами Держгеокадастром забезпечено можливість подачі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та можливість перевірки стану розгляду таких проектів за допомогою офіційного веб-сайту Держгеокадастру. Так, у 2016 році онлайн надійшло 1442 проекти, у 2017 році – 3652.

За 5 місяців з початку реалізації пілотного проекту (03.10.2016 – 31.01.2017) на погодження надійшло 34 802 проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок, з них 22 474 – погоджено, 12 328 – повернуто на доопрацювання.

Переважні причини відмови у погодженні проектів землеустрою: непроведення топографо-геодезичного знімання під час формування земельної ділянки; відсутність прив’язки до Державної геодезичної мережі під час топографо-геодезичного знімання; спроби зміни цільового призначення земельної ділянки в обхід мораторію; невідповідність даних про інженера-землевпорядника, відповідального за якість робіт, відомостям, які містяться у Державному реєстрі сертифікованих інженерів-землевпорядників.

Екстериторіальний принцип погодження проектів землеустрою зарекомендував себе як потужний механізм боротьби з корупційними ризиками, які виникали під час погодження проектів землеустрою.

На сьогодні проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок розглядаються вчасно та об’єктивно, завдяки екстериторіальному принципу погодження проектів землеустрою забезпечується дотримання єдиних вимог, законодавчо встановлених підходів у сфері здійснення землеустрою.

За матеріалами прес-служби Держгеокадастру

Comments are Closed