Закон України «Про оцінку земель» визначає правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов’язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб’єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.
Нормативна грошова оцінка земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів) (далі – нормативна грошова оцінка земель) проводиться з метою визначення розміру земельного податку, державного мита в разі міни, успадкування та дарування земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також під час розроблення показників та механізму економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Об’єктом нормативної грошової оцінки земель є земельна ділянка, що використовується за функціональним призначенням незалежно від того, до якої категорії вона віднесена (крім земельної ділянки сільськогосподарського призначення).
Нормативна грошова оцінка земель проводиться з урахуванням відомостей державних кадастрів (земельного, лісового, водного), документації із землеустрою, містобудівної документації на регіональному рівні (схеми планування території областей та районів).
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок несільськогосподарського призначення проводиться – не рідше ніж один раз на 7 – 10 років.
Відповідно до статті 15 Закону України «Про оцінку земель» підставою для проведення нормативної оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку встановленому законом.
За результатами робіт з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, складається технічна документація.
Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, який видається районним відділом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки для подальшого розрахунку,
як розміру орендної плати так і розміру земельного податку та державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом.
Відповідно до вимог статті 21 Закону України „Про оренду землі” орендна плата за землю – це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.
Відповідно до пункту 288.1 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Головним управлінням Держгеокадастру у Миколаївській області проведено економічний аналіз можливих додаткових надходжень до місцевих бюджетів від оренди земель водного фонду, наданих для товарного сільськогосподарського виробництва (риборозведення) фізичним та юридичним особам, після приведення розрахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок у договорах оренди до вимог чинного законодавства.
В результаті проведення економічного аналізу встановлено, що надходження коштів до місцевих бюджетів можуть бути збільшені при мінімальній орендній платі 3% (пункт 288.5.1. статті 288 Податкового кодексу України) орієнтовно на 801,5 тис. грн.
Відповідно до статті 21 Закону України «Про оренду землі» розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Отже, важливість використання нормативної грошової оцінки земель у регулюванні земельних відносин – основна передумова для функціонування ринку земель та потребує приведення її до змін сьогодення шляхом проведення робіт з нормативної грошової оцінки земель з дотриманням термінів періодичності їх проведення визначених статтею 18 Закону України «Про оцінку земель».