З метою забезпечення інтересів територіальних громад органам місцевого самоврядування необхідно організувати внесення до Державного земельного кадастру відомостей про межі населених пунктів та їх нормативну грошову оцінку.
Відповідно до статті 46 Закону України «Про землеустрій», проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж сіл, селищ, міст розробляються за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради.
Проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж району розробляється за рішенням відповідної районної ради, а у разі якщо районна рада не утворена – обласної ради.
Проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці підлягає погодженню сільськими, селищними, міськими, районними радами, районними державними адміністраціями, за рахунок території яких планується здійснити розширення її меж. У разі розширення меж населеного пункту за рахунок території, яка не входить до складу відповідного району, або якщо районна рада не утворена, проект погоджується з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною державною адміністрацією.
Рішення про встановлення (зміну) меж адміністративно-територіальних одиниць є одночасно рішенням про затвердження проектів землеустрою щодо їх встановлення (зміни).
Відомості про встановлення (зміну) меж адміністративно-територіальних одиниць вносяться до Державного земельного кадастру. Відомості про встановлені (змінені) межі адміністративно-територіальних одиниць зазначаються у витязі з Державного земельного кадастру, який безоплатно видається відповідній сільській, селищній, міській, районній, обласній раді.
Важливими аспектами необхідності встановлення та внесення до Державного земельного кадастру відомостей про межі населених пунктів є:
По-перше, встановлені межі населених пунктів сприяють захисту прав власників та користувачів земельних ділянок. Це допомагає уникати ситуацій, коли межі земельних ділянок не узгоджуються із фактичними межами населеного пункту.
По-друге, для громад актуальним на даний час є інвестиційна привабливість розвитку територій, що в свою чергу залежить від офіційно визначених та внесених до Державного земельного кадастру меж. Внесення меж до Державного земельного кадастру створює прозорі умови для залучення інвесторів. Інвестори отримують чітке розуміння правового статусу земельної ділянки та можливостей її використання.
По-третє, внесені межі дозволяють забезпечити контроль за цільовим використанням земельних ресурсів. Це сприяє запобіганню незаконному використанню земель та збереженню природних ресурсів.
Не менш важливим є розробка технічних документацій з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів та внесення інформації про неї до електронної бази Державного земельного кадастру.
Нормативна грошова оцінка земель є необхідною для визначення розміру державного мита при оформленні успадкування, дарування та міни земельних ділянок, що перебувають у власності, розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної форм власності, що передаються в оренду.
Враховуючи вищевикладене, внесення відомостей про межі та нормативну грошову оцінку населених пунктів до Державного земельного кадастру є важливим важелем для забезпечення сталого розвитку територій та ефективного використання земельних ресурсів, що в свою чергу, напряму впливає на добробут та розвиток громад.