За оцінками експертів ціна на землю щороку стрімко зростатиме, а ось спекуляція на ринку землі – буде виключена. При перепродажу ділянки у перший же рік після придбання державне мито складе 100 відсотків від нормативної оцінки, а це – близько 20 тис. гривень за гектар. Отже, при перепродажу паю, середній розмір якого становить чотири гектари, торговцю землею доведеться сплатити 80 тис. гривень митних зборів. Спекулювати землею стане вкрай невигідно.
Таким чином, запровадження диференційованих ставок державного мита при перепродажу земель у перші 5 – 10 років зведе нанівець спекуляції земельними ділянками сільськогосподарського призначення.
Законодавець встановлює кваліфікаційні вимоги до покупців земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що дасть змогу забезпечити концентрацію земель у власності безпосередніх виробників сільськогосподарської продукції. Отже, придбати земельні ділянки зможуть лише громадяни України, фермерські господарства, а також держава та територіальні громади.
– Зважаючи на те, що вітчизняні сільськогосподарські товаровиробники будуть не спроможні у найближчі 5-7 років на рівних конкурувати з іноземним капіталом, права купувати землі сільськогосподарського призначення іноземці не матимуть. Обмеження участі іноземного капіталу у придбанні земель сільгосппризначення, в тому числі завдяки забороні на придбання земель юридичними особами, гарантуватиме Україні продовольчу безпеку як надзвичайно важливу складової національного суверенітету, – зазначає Голова Держземагентства України Сергій Тимченко.
Водночас заборона надмірної концентрації земельних ділянок сільськогосподарського призначення у власності однієї особи дасть можливість попередити монополізацію земель як ресурсу людського та економічного розвитку у сільській місцевості. Максимальні площі земель у власності однієї особи дозволятимуть вести ефективне товарне виробництво і не призводитимуть до значного обмеження доступу інших учасників земельних відносин до землі як основного засобу виробництва. Максимальні площі земель у власності однієї особи (від 900 до 2100 гектарів залежно від природно-сільськогосподарської зони) прийняті відповідно до рекомендації наукових установ Національної академії аграрних наук України щодо оптимальних розмірів господарств.
Відповідно до з європейського досвіду, держава забезпечуватиме регулювання ринкового обігу земель сільськогосподарського призначення через спеціалізований державний орган. Це дасть змогу ефективно контролювати цінову політику на ринку земель, забезпечувати поступову консолідацію земель сільськогосподарського призначення державної власності.
Крім того передбачається новоствореним фермерським господарствам, молодим спеціалістам, що прибувають на роботу у сільську місцевість, можливість надати право придбання земельних ділянок на пільгових умовах (із розстрочкою платежу). Розробники законопроекту «Про ринок земель» заклали механізм врегулювання проблем визнання відумерлою спадщиною земель сільськогосподарського призначення приватної власності.
Водночас запровадження переважного права на придбання земельних ділянок сільськогосподарського призначення приватної власності у разі їх продажу дозволить створити потужний регуляторний інструмент для подолання парцеляції земель як найбільш негативного наслідку проведеної в Україні земельної реформи. Надання державі, орендарям та суміжним землевласникам права на переважне придбання земельних ділянок у державну власність сприятиме формуванню у стислі терміни інвестиційно-привабливих цілісних земельних масивів.
Земельна реформа, Земельне законодавство, Землеустрій, Ринок та оцінка землі
Господарювати на землі буде вигідно, а спекулювати – зась
Comments are Closed