Одним із завдань Управління Держкомзему у місті Миколаїв є організація розгляду звернень громадян з питань, що належать до його компетенції, забезпечення в межах своєї компетенції виявлення та усунення причин виникнення скарг громадян.
Право на звернення – це одне з найважливіших політичних прав громадян, яке сприяє здійсненню та захисту інших прав людини та громадянина, є важливим засобом прояву суспільно–політичної активності громадян. Звернення – це важливий канал зворотного зв’язку населення з органами влади та посадовими особами.
Це право закріплене, перш за все, в статті 40 Конституції України, де зазначено, що усі мають право направляти індивідуальні чи
колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов’язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк. Питання практичної реалізації громадянами України наданого їм Основним Законом права вносити в органи державної влади, об’єднання громадян відповідно до їх статуту пропозиції про поліпшення їх діяльності, викривати недоліки в роботі, оскаржувати дії посадових осіб, державних і громадських органів регулюються Законом України "Про звернення громадян" від 02.10.1996 №393/96-ВР.
Аналітична робота зі зверненнями громадян свідчить про те, що, на жаль, не всі громадяни знають, як правильно оформити свої звернення, в якому порядку та в які строки вони мають бути розглянуті. Адже неналежним чином оформлене звернення не підлягає розгляду та вирішенню.
Отже, розглянемо основні питання, що стосуються звернень громадян.

Хто має право звертатися до управління?

Право звернутися до управління Держкомзему у місті Миколаїв із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються діяльності управління, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення мають громадяни України. Особи, які не є громадянами України і законно знаходяться на її території, мають таке ж право на подання звернення, як і громадяни України, якщо інше не передбачено міжнародними договорами. Не розглядаються звернення осіб, визнаних судом недієздатними. Звернення в інтересах неповнолітніх і недієздатних осіб подається їх законними представниками. Звернення в інтересах громадянина може бути подано іншою особою, трудовим колективом або організацією, яка здійснює правозахисну діяльність, що отримали від громадянина відповідні повноваження, оформлені згідно з законодавством. Звернення може бути подано як окремою особою (індивідуальне), так і групою осіб (колективне).
Зауважуємо, що порушені у зверненні питання мають належати до компетенції управління. Якщо питання, порушені в зверненні, не входять до повноважень управління, таке звернення в термін не більше п’яти днів пересилається за належністю відповідному органу чи посадовій особі, про що повідомляється громадянину, який подав звернення. У разі якщо звернення не містить даних, необхідних для прийняття обґрунтованого рішення, воно в той же термін повертається громадянину з відповідними роз’ясненнями.

Як правильно оформити звернення?

Звернення може бути усним (викладеним громадянином і записаним посадовою особою на особистому прийомі) чи письмовим, надісланим поштою або переданим громадянином до управління особисто чи через уповноважену ним особу, якщо ці повноваження оформлені відповідно до чинного законодавства. Громадяни мають право звертатися до управління українською чи іншою мовою, прийнятною для сторін.
У зверненні має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги. Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати.
Звернення, оформлене неналежним чином та подане не у встановленому порядку, повертається заявникові з відповідними роз’ясненнями не пізніш як через десять днів від дня його надходження. Письмове звернення без зазначення місця проживання, не підписане автором (авторами), а також таке, з якого неможливо встановити авторство, визнається анонімним і розгляду не підлягає. Не розглядаються також повторні звернення до управління від одного і того ж громадянина з одного і того ж питання, якщо перше звернення вирішено по суті.
Скарга на рішення, що оскаржувалось, може бути подана до органу або посадовій особі вищого рівня протягом одного року з моменту його прийняття, але не пізніше одного місяця з часу ознайомлення громадянина з прийнятим рішенням. Скарги, подані з порушенням зазначеного терміну, не розглядаються. Пропущений з поважної причини термін може бути поновлений органом чи посадовою особою, що розглядає скаргу. Рішення вищого державного органу, який розглядав скаргу, в разі незгоди з ним громадянина може бути оскаржено до суду в термін, передбачений законодавством України.

Який порядок та строки розгляду звернень?

Управління розглядає звернення у визначені законом строки, перевіряє викладені в зверненні факти, приймає рішення в межах своєї компетенції відповідно до чинного законодавства та повідомляє про результати розгляду звернення особу, від якої воно надійшло. Звернення Героїв Радянського Союзу, Героїв Соціалістичної Праці, інвалідів Великої Вітчизняної війни розглядаються першими керівниками управління особисто.
Звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, – невідкладно, але не пізніше п’ятнадцяти днів&nbspвід дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник управління або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока&nbspп’яти днів. Звернення громадян, які мають встановлені законодавством пільги, розглядаються у першочерговому порядку.
Для того, щоб звернення було розглянуто в повному обсязі та якомога скоріше, необхідно чітко та зрозуміло викласти порушене в зверненні питання, а також додати всі наявні у особи, що звернулася до управління, матеріали по справі.

Як здійснюється особистий прийом громадян?

Начальником Управління Держкомзему у місті Миколаїв та його заступниками регулярно проводиться особистий прийом громадян. Прийом ведеться в робочих кабінетах керівництва в установлені графіком дні та години, а саме: щовівторка, щосереди та щочетверга з 9.00 до 16.00 в робочий час.
Під час запису на особистий прийом громадянин надає інформацію про своє прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання, соціальний статус, зміст порушеного питання та інші відомості, необхідні для його вирішення. Під час проведення особистого прийому громадян можуть бути присутні їх представники, повноваження яких оформлені у встановленому законодавством порядку.
Усі звернення громадян на особистому прийомі реєструються. Якщо вирішити порушені в усному зверненні питання безпосередньо на особистому прийомі неможливо, воно розглядається у тому ж порядку, що й письмове звернення. Про результати розгляду громадянину повідомляється письмово або усно, за бажанням громадянина.