Використання землі в Україні є платним. об’єктом плати за землю є земельна ділянка.
Плата за землю — це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Згідно із Податковим кодексом України, земельний податок — це обов’язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв) а також постійних землекористувачів; орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності — це обов’язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Підставою для використання землі є документ, який посвідчує право власності або право користування (постійного, оренди, суборенди, суперфіцію, емфітевзису). Проте, фактичним землекористувачем є не лише особи, які мають правовстановлюючі документи на землю, а також і особи, які використовують землі державної та комунальної власності без правовстановлюючих документів.
Комісією по визначенню розміру збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам при Доманівській райдержадміністрації, яка двічі у 2014 році проводила засідання та прийняла рішення, з метою запобігання порушення законодавства, яке передбачає принцип платності за використання земель, нарахувати землекористувачам, у яких документація знаходиться в стадії виготовлення, плату за землю в розмірі орендної плати, виходячи з розміру середньої нормативної оцінки землі по кожній сільській раді.
У 2014 році таких землекористувачів виявлено 236 осіб на площі 977,1338 га земель сільськогосподарського призначення. Збитки складають 309100,82 грн. Комісія направила сільським радам розрахунки по сплаті на кожного землекористувача. Плата за землю 100-відсотково надходить до місцевих бюджетів. Статтею 189 Земельного кодексу України за сільськими та селищними радами передбачено самоврядний контроль за використанням та охороною земель. Порушення вимог законодавства передбачає адміністративну відповідальність, а у разі коли збитки перевищують п’ятдесят тисяч гривень, кримінальну.
Землями державної власності сільськогосподарського призначення з 2013 року розпоряджаються органи Держземагентства. У 2013 році Головним управлінням Держземагентства у Миколаївській області було прийнято 9 наказів щодо розпорядження с/г землями державної власності, з них 5 наказів про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земель та 4 накази про затвердження проектів землеустрою. Така невелика кількість прийнятих наказів була пов’язана з проведенням інвентаризації с/г земель державної власності та із змінами до законодавства, що регулює господарську діяльність у сфері землеустрою. Були відмінені ліцензії на проведення землевпорядних робіт та запроваджені іменні сертифікати на виконання землевпорядних, оціночних та геодезичних робіт. У 2014 році прийнято наказів 146, з них 59 — про надання дозволу на розробку проектів щодо відведення земельних ділянок, 84 — про затвердження проектів землеустрою та 3 — про продовження терміну дії договорів оренди землі. Не затвердженими залишаються близько 200 проектів землеустрою, дозвіл на розробку яких до 2013 року наданий райдержадміністрацією.
Для запобігання порушення земельного та податкового законодавства, втрати права на бажане землекористування або землеволодіння при скасуванні розпоряджень райдержадміністрації та наказів Головного управління Держземагентства у Миколаївській області, відділ Держземагентства у Доманівському районі рекомендує замовникам контролювати землевпорядні організації згідно укладених договорів про розроблення проектної документації, термін виконання робіт та вчасно, щорічно сплачувати кошти за землю.

Л. НОВАК-ПАВЛОВА.
Начальник відділу Держземагентства у Доманівському районі.

­(Газета “Трибуна хлібороба”, 05.02.2015 р.)