Семінар-практикум організований місцевим осередком громадської організації “Всеукраїнський клуб бухгалтерів”. У ньому взяла участь перший заступник начальника Головного управління Держкомзему у Миколаївській області К. Василюк. Вона доповідала з першого питання порядку денного, широкого кола проблем земельних відносин.
Так, представників АПК проінформували про стан використання сільськогосподарських земель області. Детально обговорено розроблення проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічного обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь (проекти землеустрою).
Їх необхідність, наголосила К. Василюк, продиктована часом: “Із загальної площі ріллі, частка деградованої та малопродуктивної становить 1447,9 тис. га, або 4,4%”. А причина цього — безсистемне та негосподарське використання землі. Воно призводить до зниження родючості ґрунтів. Це проявляється через надмірне ущільнення землі, втрату нею структури. Таким чином погіршується водопроникність ґрунту та аераційну здатність.
Ці негативні фактори зумовлені тривалим екстенсивним використанням земельних угідь. І найгірше те, що воно не компенсувалося рівнозначними заходами з відтворення родючості ґрунтів.
Вирішення проблеми пропонує закон “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо збереження родючості ґрунтів”. Основне порушення – використання земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва без затверджених у випадках визначених законом, проектів землеустрою. Щодо громадян-порушники передбачено штраф у розмірі від 50 до 100, а посадових осіб — від 300 до 500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Аграріїв також цікавили питання оренди землі, зокрема ділянок державної або комунальної власності. Доповідач проінформувала: “Річна орендна плата за землі державної чи комунальної власності не може бути меншою трикратного розміру земельного податку. Він встановлений Законом України “Про плату за землю”. Також вона не може перевищувати 12 відсотків від нормативно-грошової оцінки цих земель. При цьому в разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у відповідній нормі закону”.
Наприкінці розглянуто питання земельних спорів та земельних законів, зокрема, “Про державний земельний кадастр”. К. Василюк відзначила: “Державний кадастровий реєстратор сам прийматиме документи на землю у громадян, безпосередньо. Це ліквідує бюрократичну процедуру, яка існує при проходженні документації у владному органі”. Новий підхід усуватиме корупційний фактор, сприятиме підвищенню відповідальності офіційних осіб.