QR-код Інтернет-сайту веб-порталу Головного управління Держкомзему у Миколаївській області

“АПК має всі шанси стати найбільш швидко зростаючим та найбільш інвестиційно привабливим сектором української економіки”, – заявив очільник Мінагрополітики.
За його словами, вже сьогодні спостерігається стійка тенденція до зростання інвестицій в аграрний сектор.
“За підсумками 2010 року капіталовкладення в основний капітал по аграрному сектору зросли більш ніж на 30%, а прямі іноземні інвестиції – більш ніж на 5%. В умовах, коли світова економіка продовжує страждати від наслідків економічної кризи, – це дуже позитивний показник”, – наголосив Микола Присяжнюк.
Також він відзначив, що в умовах зростання кількості населення та дефіциту продовольства у світі Україна має унікальний шанс перетворити свій агропромисловий комплекс на ефективний та швидко зростаючий сектор економіки, що спроможний буде гарантувати не лише внутрішню, але й міжнародну продовольчу безпеку.
“Ми вживаємо всі кроки для подальшого підвищення інвестиційного потенціалу нашого аграрного сектору. Цьому сприятиме запровадження аграрного страхування, і відкриття в Україні філії Чиказької товарної біржі. Проте головне питання на сьогодні – реалізація земельної реформи, яка, нарешті, дозволить і українським аграріям користуватися механізмами з залучення кредитних коштів у виробництво, якими користуються фермери в усьому світі”, – відзначив Міністр.
Також він наголосив на тому, що сьогодні Україну в усьому світі вже визнають країною з найбільшим потенціалом аграрного виробництва.
Про земельну реформу детальніше
Земельна реформа – “це цілий комплекс стратегічних заходів таких як: створення прозорого ринку землі, залучення фінансових ресурсів у сферу АПК, охорона родючості ґрунтів, інвентаризація, розмежування земель державної та комунальної власності, встановлення меж насалених пунктів, демаркація державного кордону, створення електронного загальнодержавного земельного кадастру”, – роз’яснив очільник Мінагрополітики.
Микола Присяжнюк наголосив, що завершення земельної реформи – один з пріоритетів влади. “Це дуже сміливе і відповідальне рішення, проте сьогодні влада розуміє і глибоко усвідомлює, що без завершення земельної реформи не можливий подальший економічний розвиток аграрного сектору та й країни в цілому”, – упевнений міністр.
Формування ринку земель сільськогосподарського призначення є одним а найбільш дискусійних і заполітизованих питань аграрної політики в Україні. У суспільстві точаться запеклі дискусії щодо цього питання. За словами Міністра аграрної політики та продовольства України Миколи Присяжнюка “українці з острахом ставляться до земельної реформи та запровадження ринку землі сільгосппризначення, оскільки не розуміють до кінця суті справи, – у суспільній свідомості панують міфи, які нагнітають панічні настрої.
Проте, міністр впевнений, що і громадяни, і більшість політичних сил визнають, що запровадження формування ринку земель сільськогосподарського призначання на часі. Його буде сформовано за умови належного нормативно-правового забезпечення та встановлення засад його функціонування.
На сьогодні вже розроблений проект Закону України “Про ринок земель”. Очікується, що він буди прийнятий та введений в дію восени 2011 року, що дозволить запровадити ринковий обіг земель сільськогосподарського призначення з 1 січня 2012 року.
Пропонуємо основні тези цього закону
Проектом Закону пропонується внести зміни до Земельного, Цивільного, Бюджетного та Податкового кодексів України, Декрету Кабінету міністрі» України “Про державне мито”, Законів України “Про оренду землі”, “Про фермерське господарство”, “Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)”, “Про оцінку земель”, Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень”, “Про іпотеку”, “Про землеустрій”, “Про захист економічної конкуренції”.
Змінами до Декрету Кабінету Міністрів України “Про державно мито” встановлюються диференційовані ставки державного мита за посвідчення угод, за якими відбувається перехід прав на земельні ділянки. Це дозволить уникнути спекуляції земельними ділянками сільськогосподарського призначення.
Змінами до Земельного та Цивільного кодексів України, Законів України “Про іпотеку”, “Про оренду землі” запроваджується застава прав на земельні ділянки сільськогосподарського призначення.
Для уникнення монополізації на ринку земель, зловживанням монопольним (домінуючим) становищем, обмеження конкуренції вносяться відповідні зміни до Земельного кодексу України, Закону України “Про захист економічної конкуренції”.
Зміни до Цивільного кодексу України (ст. 1277) та Закону України “Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)” спрямовані на врегулювання питання переходу у державну власність земельних ділянок, власники яких померли, а спадкоємці відсутні (відумерла спадщина) та управління не витребуваними земельними частками (паями).
Зміни до Закону України “Про землеустрій” спрямовані на мінімізацію негативних наслідків подрібнення земельних фондів великих колективних сільськогосподарських підприємств, створення умов для охорони і стійкого регулювання природокористування шляхом здійснення консолідації земель.
З метою додержання обмежень щодо граничної максимальної площі земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва у власності однієї особи вносяться зміни до Закону України “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень”.
Внесення змін до Закону України “Про оцінку земель” забезпечить інфраструктуру ринку земель відповідними кваліфікованими фахівцями з оцінки земель, а також посилить інститут рецензування робіт з оцінки, що в свою чергу забезпечить захист інтересів землевласників шляхом встановлення реальної ринкової вартості земельних ділянок,
Зміни до Закону України “Про фермерське господарство” передбачають виключання можливості відчуження фермерського господарства як цілісного майнового комплексу юридичним особам України для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що узгоджуватиметься з положеннями проекту Закону України “Про ринок земель” в частині визначення набувачів земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Зміни до Бюджетного кодексу України дозволять акумулювати кошти від відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва, зумовлені вилученням сільськогосподарських угідь, на спеціальні рахунки центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Загалом доопрацювання та подання на розгляд парламенту проекту закону України “Про ринок земель” дозволить максимально пришвидшити формування законодавчої бази ринкових земельних відносин.
Міністерство аграрної політики та продовольства України, Держземагентство для прискорення впровадження ринку земель сільськогосподарського призначення на доручення Президента та реалізації урядових рішень працює над удосконаленням законодавчої та нормативної бази з цього важливого питання.
Розроблений проект Закону України “Про державний земельний кадастр” який зареєстровано у Верховній Раді України (реєстр. №8077 від 04.02.2011) та який 10.05.2011 р. прийнято в першому читанні.
Законопроект визначає, що Державний земельний кадастр – це єдина державна (автоматизовану) геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах кордонів України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристики земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками та користувачами.
Ведення Державного земельного кадастру здійснюватиметься центральним органом виконавчої влади із земельних ресурсів та його територіальними органами з метою інформаційного забезпечення органів державної влади та місцевого самоврядування, фізичних та юридичних осіб при володінні, користуванні, розпорядженні земельними ділянками, управлінні земельними ресурсами, здійсненні землеустрою, проведенні оцінки землі тощо. Таким чином прийняття Закону “Про ринок земель”:
– розблокує проведення земельних торгів щодо вільних земельних ділянок та прав оренди на них;
– створить законодавчі умови для зняття мораторію;
– сформує коло власників земельних ділянок сільськогосподарського призначення: громадяни України, фермерські господарства, держава та органи місцевого самоврядування;
– обмежить участь іноземного капіталу;
– припинить спекуляцію земельними ділянками сільськогосподарського призначення;
– встановить заборону надмірної концентрації земельних ділянок;
– визначить державний орган з управління землями сільськогосподарського призначення державної власності (Державне агентство земельних ресурсів);
– забезпечить стале землекористування шляхом визначення механізму консолідації земель сільськогосподарського призначення.
В свою чорту створення ринку земель сільськогосподарського призначання та його ефективне державне регулювання дозволить вирішити наступні проблеми:
1) повноцінну реалізацію права приватної власності на землю суб’єктами земельних відносин;
2) створення сприятливого ринкового середовища;
3) кардинальне підвищення інвестиційної привабливості сільського господарства;
4) раціональний перерозподіл та оптимізацію використання земель сільськогосподарського призначення;
5) встановлення об’єктивної ринкової вартості земельних ділянок сільськогосподарського призначення;
6) підвищення ефективності використання природно-ресурсного потенціалу земель сільськогосподарського призначення та забезпечення стратегічної продовольчої безпеки держави;
7) безперешкодний доступ громадян до землі як ресурсу людського розвитку;
8) збереження та створення робочих місць у сільській місцевості;
9) покращення прозорості та ясності у земельних відносинах;
10) стимулювання розвитку громадськості у питаннях захисту прав власників земельних ділянок.
Як висновок – реформа земельних відносин сьогодні є одним із основних завдань влади, покликаним досягти прозорості та чесності при використанні земельних ресурсів.
Метою земельної реформи є ефективне використання землі, яке дасть змогу підвищити конкурентноздатність України на світових аграрних ринках. Державна земельна політика виходить з розуміння того, що земля – це не тільки важливий економічний ресурс, а й національне надбання, яке потребує захисту і постійного контролю за її станом. Після реалізації земельної реформи позиції України на світових аграрних ринках значно посиляться, що дасть позитивний ефект для вітчизняної економіки в цілому.
За матеріалами Міністерства аграрної політики. Відділ зв’язків з громадськістю виконавчого комітету міської ради. За довідками звертайтеся за тел. 3-22-74, відділ земельних ресурсів Держкомзему.

(Газета “День за днём”, 06.07.2011 р.)QR-код інформаційної картки Головного управління Держкомзему у Миколаївській області