05 серпня 2010 року виповнилася річниця з моменту прийняття Кабінету Міністрів України Постанови №844 від 05.08.2009 "Деякі питання реалізації права власності на землю громадянами України у 2009 році", якою передбачено безоплатні оформлення та видача державних актів на право власності на землю громадянам України. Її реалізація триває, і на даний час вже можна підбити певні підсумки щодо бюджетного фінансування заходів, передбачених цим нормативним документом, що особливо доречно у світлі розвінчання безпідставних побоювань про можливість нецільового або невиправдано надмірного використання бюджетних коштів з боку кінцевих виконавців.
Так, на виконання постанови було заплановано виділення коштів зі Стабілізаційного фонду в сумі 8 145 600 грн. Фактично у 2009 році надійшло асигнувань 6 479 860 грн.
Одержувачами коштів визначено державне підприємство Миколаївським інститутом землеустрою"Миколаївський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" та Миколаївську регіональну філію "Центр державного земельного кадастру", відокремлені підрозділи у системі органів Державного комітету України із земельних ресурсів.
Станом на 18.05.2010 виконано робіт на суму 4 094 569,91 грн. Одержувачами коштів використано бюджетних коштів на 2009 рік лише у сумі 4 036 291,14 грн.
Кошти в сумі 1870,30 тис. грн. було розподілено згідно Розподілу відкритих асигнувань згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 08.12.2009 №1511-р "Про здійснення попередньої оплати робіт з безоплатних оформлення та видачі громадянам України державних актів на право власності на земельну ділянку" на рахунки "Відкриті асигнування спеціального фонду на виконання програм держбюджету розпорядникам нижчого рівня".
Видатки по вказаним коштам з 29.12.2009 до вступу в дію «Порядку використання коштів, перерахованих на виконання розпорядження КМУ від 08.12.09 1511-р», не здійснювались.
Зауважимо, що зазначеним розпорядженням Кабміну не передбачено сам порядок попередньої оплати, а також укладання договорів на виконання робіт в рамках безоплатних оформлення та видачі державних актів. Отже, зазначені договори виникають з волі держави (тобто підставою для його укладання є акт КМУ), а однією із його сторін є суб’єкт владних повноважень.
Зміст даних договорів складають права та обов’язки сторін, що випливають із владних управлінських функцій суб’єкта владних повноважень.
Зазначені договори укладалися в публічних інтересах, мали організаційний характер та спрямовувалися на визначення цілей діяльностей та вишукання засобів, які б дали змогу об’єднаними зусиллями вирішити завдання, поставлені перед сторонами договору державою.
Ці кошти передбачені рішенням Уряду для здійснення заходів з безоплатних оформлення та видачі громадянам державних актів на право власності на земельні ділянки, і зумовлено це передусім технологічним процесом виконання територіальними органами Держкомзему заходів в рамках реалізації зазначеної постанови Кабінету Міністрів України, який має свої особливості, пов’язані насамперед з багатоетапністю.
Так, заяви громадян, прийняті наприкінці листопада та у грудні 2009 року, реалізуються через видані державні акти не раніше січня 2010 року. Тому роботи, фактично виконані протягом цього періоду, не будуть забезпечені бюджетним фінансуванням.
При цьому необхідно врахувати тривалість процесу оформлення первинними документами (актами прийому-передачі) величезних обсягів фактично виконаних робіт з безоплатних оформлення та видачі громадянам державних актів. Адже саме вони є підставою для освоєння бюджетних коштів їх одержувачами відповідно до вимог бюджетного законодавства. З об’єктивних причин відтерміноване подання цих документів органам Держказначейства ставило під загрозу одержання державними підприємствами бюджетного відшкодування понесених витрат.
З причини відсутності документу, що підтверджує видатки, а саме платіжного доручення на перерахування відповідної суми за підписом відповідальних осіб, відсутні і порушення бюджетно-фінансового законодавства, що свідчили б про факти проведення попередньої оплати.
Крім того, окремим листом Держкомзему передбачено, що всі обсяги бюджетних коштів, попередньо спрямовані розпорядниками бюджетних коштів до одержувачів бюджетних коштів та сконцентровані на реєстраційних рахунках цих одержувачів в повному обсязі повинні бути перераховані на їх (одержувачів бюджетних коштів) спеціальні рахунки, відкриті також в органах Державного казначейства. "Реєстри зобов’язань" та "Розрахунок попередньої оплати" для погодження до Головного управління не надавались, адже це не передбачено "Порядком обліку зобов’язань розпорядників бюджетних коштів в органах Державного казначейства України".
Вважаємо також, що сама постанова Кабінету Міністрів України від 5 серпня 2009 року №844 "Деякі питання реалізації права власності на землю громадянами України у 2009 році" по суті неефективна. Стислі терміни та сезонність виконання робіт, доведена занижена вартість виконання робіт спричинили втрату доходів одержувачами коштів у сумі 4003,00 тис. грн. Це якраз та сума коштів, яка могла б бути витрачена на покращення матеріально-технічної бази державних підприємств, впровадження нових технологій, збільшення заробітної плати тощо.
Земельна реформа, Земельне законодавство
Безоплатна приватизація землі: фінансування під повним контролем
Comments are Closed