З початку 2013 року  в Україні запрацював електронний державний земельний кадастр. Відтепер кожен охочий на Публічній кадастровій карті в режимі он-лайн може віднайти земельну ділянку, яка його цікавить, та отримати вичерпну інформацію про неї, або ж виявити помилку чи неточності, про які зразу ж є можливість повідомити державного кадастрового реєстратора.

Однак слід зазначити, що понад двадцять років в Україні вся інформація про земельні ділянки містилася в паперовому вигляді, а тому при переході до електронного кадастру виявилося досить багато помилок. На сьогодні, державні кадастрові реєстратори області здійснюють заходи щодо приведення у відповідність відомостей про земельні ділянки, які містяться у Державному земельному кадастрі. Але значна частина земельних ділянок, по яких видано правовстановчі документи, що видавалися до 2004 року, відсутні в Державному земельному кадастрі.

Таким чином, громадянам в першу чергу слід пересвідчитись чи внесена до Державного земельного кадастру його земельна ділянка.

Одним із найпростіших способів такої перевірки є наявність кадастрового номера земельної ділянки. За його допомогою на Публічній кадастровій карті можна простежити чи усе в порядку із ділянкою. При цьому, слід наголосити, що згідно з п.10 Прикінцевих та Перехідних положень Закону України «Про Державний земельний кадастр», усі державні акти, якими було посвідчено право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, видані до набрання чинності цим Законом, є дійсними, не залежно від наявності чи відсутності кадастрового номера.

Сьогодні кожен має можливість в режимі он-лайн перевірити наявність своїх земельних ділянок на Публічній кадастровій карті за посиланням: http://map.land.gov.ua/kadastrova-karta.

Що ж робити, якщо у власника земельної ділянки є державний акт, однак земельній ділянці не присвоєно кадастровий номер? У першу чергу, слід звернутися до розробника документації із землеустрою для виготовлення відповідної технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), як це передбачено ст.26 та 55 Закону України «Про землеустрій». 

Що стосується земельних ділянок право власності (користування) на які виникло до 2004 року.

Земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими. У разі, якщо відомості про зазначені земельні ділянки в електронному вигляді не внесені до Державного земельного кадастру і не відображені на публічній кадастровій карті http://map.land.gov.ua/kadastrova-karta, їх державна реєстрація з присвоєнням кадастрового номера здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за заявою їх власників (користувачів земельної ділянки державної чи комунальної власності).

Внесення інших змін до відомостей Державного земельного кадастру про ці земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок з отриманням кадастрового номера.

Що стосується земельних ділянок право власності (користування) на які виникло з 2004 по 2011 роки і на які не були присвоєні кадастрові номери з різних причин.

У разі, якщо відомості про зазначені земельні ділянки не були внесені до Державного реєстру земель (з 2004 по 2011 роки), присвоєння кадастрового номера здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за заявою їх власників (користувачів земельної ділянки державної чи комунальної власності).

З переліком суб’єктів господарювання, що мають кваліфікаційні сертифікати на провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, можна ознайомитися на офіційному вебсайті Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області(http://mykolaivska.land.gov.ua/).

На сьогодні землі сільськогосподарського призначення зазнають неправомірних захоплень з боку рейдерів, а з найпоширеніших рейдерських тактик є незаконна зміна власника шляхом подання підроблених документів на земельні ділянки для проведення державної реєстрації прав. Це в першу чергу пов’язано із відсутністю відомостей про такі ділянки у кадастрі.

Основними причинами, які уможливлять рейдерство – це законна реєстрація земельних ділянок в Державному земельному кадастрі. Тому, без допомоги громадян, органам Держгеокадастру не обійтися, адже без участі власників земельних ділянок, зареєструвати земельну ділянку державний кадастровий реєстратор не зможе.

 Отже, рекомендуємо власникам земельних ділянок приватної власності, землекористувачам, органам державної влади земель державної форми власності та органам місцевого самоврядування земель комунальної власності для захисту своїх прав на землю та для оперативного користування відомостями з різних потреб звернутися з документами із землеустрою до Центрів надання адміністративних послуг по місцю знаходження земельної ділянки, для внесення відомостей про земельну ділянку до Державного земельного кадастру.