Останнім часом у зв’язку з проведенням земельної реформи почастішали звернення новобужан як до редакції, так і до відділу Держкомзему в районі щодо роз’яснення тих чи інших питань, які стосуються земельного законодавства та його різних аспектів.
Наш кореспондент звернувся до начальника відділу Держкомзему у Новобузькому районі І.М. ВОРОТИНЦЕВОЇ й попросив відповісти на найбільш актуальні з них.
– Інно Миколаївно, скажіть, будь ласка, якими документами регулюється ведення Державного реєстру земель?
– Ведення Державного реєстру земель здійснюється у відповідності до постанов Кабінету Міністрів України від 9.09.2009 р. №1021 «Про затвердження порядків ведення Поземельної книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі» та від 18.08.2010 р. №749 “Про затвердження Тимчасового порядку присвоєння кадастрового номера земельній ділянці».
Загальні вимоги щодо порядку ведення Поземельної книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі і порядок визначення та присвоєння кадастрового номера земельній ділянці встановлюються вищезазначеними постановами Кабміну.
Заяви від фізичних та юридичних осіб приймають територіальні органи Держкомзему за місцем розташування земельної ділянки, по відношенню до якої отримано заяву на оформлення правовстановлюючого документа, здійснення реєстрації переходу права власності або надання відомостей із Державного реєстру земель. Реєстрація поданих заяв виконується на загальних підставах.
– У чому суть державної реєстрації договору оренди земельної ділянки?
– Державна реєстрація договору оренди земельної ділянки із земель приватної власності здійснюється після державної реєстрації земельної ділянки.
У разі звернення до територіального органу Держземагентства у районі (місті) власника чи набувача права або уповноваженої ними особи (заявника) щодо державної реєстрації договору оренди земельної ділянки із земель приватної власності, договору суборенди земельної ділянки (її частини), територіальний орган Держземагентства у районі (місті) діє наступним чином:
– із використанням автоматизованої системи формує заяву про державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки із земель приватної власності, договору суборенди земельної ділянки (її частини) та надає її заявнику для ознайомлення і підписання;
– інформує заявника про склад та вартість адміністративних послуг, що надаються при державній реєстрації договору оренди земельної ділянки із земель приватної власності, договору суборенди земельної ділянки (її частини) та потребують оплати;
– здійснює укладення договору на надання послуг із заявником — у разі звернення бюджетної установи або на вимогу юридичної особи (при необхідності за типовою формою, рекомендованою Держземагентством).
Для державної реєстрації договору оренди земельної ділянки із земель приватної власності, договору суборенди земельної ділянки (її частини) заявник подає до відповідного територіального органу Держземагентства у районі (місті) заяву і такі документи:
– копію документа, що посвідчує особу набувача права на земельну ділянку або її власника, а у разі подання заяви уповноваженою ними особою — також копію документа, що підтверджує його повноваження діяти від імені таких осіб;
– документацію із землеустрою, яка включає план земельної ділянки, містить відомості про координати поворотних точок меж частини земельної ділянки та обмінний файл;
– договір оренди земельної ділянки із земель приватної власності, договір суборенди земельної ділянки (її частини) — кількість примірників договору повинна бути на один більше, ніж кількість сторін договору;
– копію реєстраційного номера облікової картки платника податків (ідентифікаційного номера) згідно з Державним реєстром фізичних осіб — платників податків та інших обов’язкових платежів — для фізичної особи, крім осіб, які через релігійні переконання відмовляються від прийняття номера і повідомили про це відповідний орган державної податкової служби, та ідентифікаційного коду згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податкового номера —для юридичної особи;
– документи про внесення плати за надання послуг із: здійснення державної реєстрації договору оренди земельної ділянки із земель приватної власності, договору суборенди земельної ділянки; перевірки обмінного файла — у разі державної реєстрації договору суборенди частини земельної ділянки; здійснення державної реєстрації земельної ділянки — у разі, якщо державна реєстрація земельної ділянки проходила без відкриття Поземельної книги у порядку, встановленому порядком ведення Поземельної книги.
Під час подання заяви фізична особа повинна пред’явити паспорт або інший документ, що посвідчує особу, а у разі подання заяви уповноваженою особою — також документ, який підтверджує її повноваження діяти від імені такої особи. Документ, який підтверджує повноваження діяти від імені іноземної особи, повинен бути легалізований в установленому законодавством порядку.
– Інно Миколаївно, якою є плата за надання послуг?
– Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України за №835 від 1 серпня 2011 року, розмір плати за надання Державним агентством земельних ресурсів та його територіальними органами платних адміністративних послуг становить, зокрема, за видачу державного акта на земельну ділянку (державну реєстрацію земельної ділянки, тобто присвоєння кадастрового номера — 93 гривні та державну реєстрацію державного акта на право власності на земельну ділянку, державного акта на право постійного користування земельною ділянкою — 102 гри.); за державну реєстрацію права власності на земельну ділянку в разі набуття її на підставі цивільно-правового договору щодо відчуження земельної ділянки або свідоцтва про право на спадщину — 97 грн., за державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення та відповідних змін до нього, договору про розірвання договору оренди земельної ділянки сільгосппризначення — 51 грн.
– Чи планується розроблення проектів землеустрою щодо обґрунтування сівозміни?
– Із метою виконання вимог статті 22 та пункту 18 Перехідних положень Земельного кодексу України проводимо роз’яснювальну роботу серед розробників документації із землеустрою та сільгосптоваровиробників стосовно можливості розробки проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь.
Згідно зі статтею 52 Закону України «Про землеустрій» встановлено, що проекти землеустрою, які забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, визначають: розміщення виробничих будівель і споруд; організацію землеволодінь та землекористувань із виділенням сівозміни, виходячи з екологічних та економічних умов, формування інженерної та соціальної інфраструктури; визначення типів і видів сівозміни з урахуванням спеціалізації сільгоспвиробництва; складання схем чергування сільгоспкультур у сівозміні; проектування полів виробництва; розробку плану переходу до прийнятної сівозміни; перенесення в натуру (на місцевість) запроектованих полів сівозміни.
Статтею 26 Закону України «Про землеустрій» визначено, що замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі.
Розробниками документації із землеустрою є юридичні та фізичні особи, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою відповідно до закону.
Питання розробки та затвердження проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни то впорядкування угідь, і врегульовано Земельним кодексом України та Законом України «Про землеустрій».
—Дякую за інтерв’ю.

(Газета "Вперед", 29.10.2011 р.)