Питання зняття заборони на продаж земель сільськогосподарського призначення обговорюється вже давно. Мораторій на торгівлю зазначеною категорією земель не стримує здійснення операцій з купівлі земель, а натомість породжує тіньовий ринок.
Відсутність відкритого ринку землі змушує землекористувачів вдаватися до обходу мораторію. Землевласники отримують при такому "продажу" значно нижчу ціну порівняно з умовами відкритого ринку. Збиткують і орендодавці отримуючи занижену орендну плату за землю, а держава, в свою чергу, втрачає від несплати податків за операції з сільськогосподарськими землями.
Мораторій перешкоджає інвестиціям, які так необхідні Україні. Сільгоспвиробники та аграрники не можуть залучити землю в економічний обіг, що унеможливлює отримання іпотечних кредитів, інвестори ж не вкладатимуть капітал у землю, якою не володіють.
Багатьох лякає залучення в обіг земель сільськогосподарського призначення, адже великі ділянки землі скуповуватимуться іноземцями, і це зрозуміло. Проте, повна заборона купівлі землі є надмірною реакцією на ці перестороги. Ринок земель сільськогосподарського призначення повинен існувати, але з обов’язковим державним регулюванням.
Наразі, з метою підготовки до скасування мораторію на продаж розроблені відповідні законопроекти, які забезпечать прозорість земельного ринку. Вони створять сприятливі умови для власників земельних ділянок. Правові передумови ринку земель сільськогосподарського призначення встановить Закон України "Про ринок земель". Він визначить правові та економічні засади організації і функціонування ринку земель та врегулює відносини, пов’язані з процесом забезпечення захисту законних інтересів держави та інших суб’єктів правовідносин з метою створення умов для реалізації конституційних прав власності на землю.
Зазначені заходи забезпечать ринковий економічний обіг речових прав на сільськогосподарські землі, та одночасно передбачать мінімізацію його потенційних негативних суспільно-економічних наслідків.
Запровадження ринку земель сільськогосподарського призначення вимагає докладного нормативного регулювання, яке полягає і в наявності ефективної та дійової правової системи.
Суд, прокуратура та виконавча служба виступатимуть тандемом у земельних питаннях, їх пріоритет – забезпечення справедливості судових рішень. Це гарантуватиме захист прав власності фізичних і юридичних осіб, а упевненість операторів ринку землі залучатиме додаткові фінанси. Вартість землі зростатиме відповідно до її якості. Зрештою, українські чорноземи набудуть свою реальну і чималу ціну.

В. Четвериков.
Начальник відділу Держкомзему в Доманівському районі

(Газета "Трибуна хлібороба", 24.02.2011 р.)