Необхідність і неминучість запровадження ринку земель сільськогосподарського призначення та завершення земельної реформи, яку не можна затягувати, оскільки «тіньова» приватизація землі в країні вже досягла загрозливих форм. Світовий досвід показує, що регулювати ринок земель набагато ефективніше, ніж заганяти його в «тінь».
Звичайно, йдеться про дуже тривалий процес, оскільки для встановлення реального власника землі, ефективного фермера потрібен час.
Говорити про реальний, а головне – ефективний ринок землі в умовах зниження рентабельності сільського господарства, у ситуації, коли в окремих регіонах чималі площі земельних угідь узагалі не використовуються, досить ризиковано.
Разом з тим, продовження мораторію на купівлю-продаж земель сільськогосподарського призначення може привезти до негативних наслідків, основними з яких є:
1) неможливість дотримання технологічних умов використання сільськогосподарських земель внаслідок нераціональних розмірів землеволодінь, черезсмужжя, вкраплення дрібних ділянок інших власників у масиви земель господарств тощо:
2) концентрація більшої частини земель сільськогосподарського призначення у власності найменш економічно активної частини сільського населення (пенсіонерів та осіб перед пенсійного віку), що не має належних знань, фінансових та фізичних можливостей займатися землеробською роботою:
або утримувати земельних ділянок сільськогосподарського призначення у спадщину особами, які не мають наміру займатися сільськогосподарським виробництвом, що призводить до невикористання земель сільськогосподарського призначення:
3) зниження інвестиційної привабливості аграрного сектора української економіки, пов’язане з підвищенням ризику вкладень внаслідок неможливості іпотечного кредитування сільського господарства під заставу земельних ділянок тощо.
Щоб не обезземелити українського селянина, щоб не втратити українське село, щоб українська земля давала доходи українському громадянину, а формування ринку земель сільськогосподарського призначення має здійснюватися за умови належного нормативно-правового забезпечення.