На ринку земель сільськогосподарського призначення готується «революція»: влада має намір скасувати мораторій на продаж землі. Відповідні законопроекти вже розроблені і підготовлені для розгляду Верховною Радою. Хто матиме право на придбання українських чорноземів, що буде відбуватися з вартістю і які наслідки чекають селян, розповідає директор Департаменту нормативно-правового забезпечення розвитку земельних відносин Державного комітету земельних ресурсів Євген Бердніков.
UBR: Цього тижня однією з топ-новин стала заява Віктора Януковича про бажання дозволити іноземцям купувати землю. Президент сказав, що ми впроваджуємо ринок землі для того, щоб стимулювати не спекуляції, а виробництво і забезпечити рівні умови доступу до цього ринку вітчизняних та іноземних суб’єктів господарювання. Як ви відреагували на ці заяви?
Є.Б.: Ми – орган виконавчої влади і ми повинні виконувати ті доручення, які нам дає президент, уряд. На сьогоднішній день якихось змін поки що не відбулося в тексті законопроекту про ринок земель, який розробляється Міністерством аграрної політики за участю фахівців Держкомзему та провідних вчених Української академії аграрних наук. У тексті законопроекту про ринок земель передбачені в якості суб’єктів винятково держава, органи місцевого самоврядування та громадяни, які мають відповідну освіту та досвід роботи, фізичні особи. Але хочу звернути увагу, що, виходячи з поняття ринку земель, участь у ринку земель – це не завжди означає купівлю/продаж земель. Сьогодні розвиваються такі інститути і на розвиток цих інститутів також спрямований законопроект. Тобто користування землею для сільськогосподарських потреб, як довгострокова оренда землі.
UBR: Зараз всіх цікавить продаж земель, поки діє мораторій. Експерти кажуть, що все ж таки, юридичні особи та іноземці будуть допущені і це посприяє подорожчання українських земель.
Є.Б.: Річ в тому, що питання допуску чи не допуску тих чи інших осіб – це питання, яке буде вирішуватися депутатами у сесійній залі, коли буде проходити голосування за цей законопроект. Що стосується питань оцінки земель та питань ціни, то тут, безумовно, є кілька аспектів, що впливають на ціну, яких треба дотримуватися для того, щоб селянин отримав за власну земельну ділянку адекватну ціну.
UBR: Ваша структура хоче переглянути і підвищити нормативно-грошову оцінку землі. У пресі називалися цифри до 18 – 20 тис. грн. Як це може вплинути на реальну вартість, по якій можна буде продати свої наділи?
Є.Б.: Середній розмір нормативно-грошової оцінки українських чорноземів – це 11 тис. 900 грн. за гектар. На сьогоднішній день завершується робота над переглядом методики оцінки сільськогосподарських земель. І ми робили такі попередні прогнозні аналізи і у випадку, якщо ми змінимо методику, то у нас десь в 1, 5-2 рази зросте нормативно-грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення.
UBR: Що це дасть, експерти кажуть, що Леонід Козаченко говорить про те, що, фактично, після 1 січня 2012 дорожче, ніж 2 тис/га землі взяти не вдасться, навіть якщо нормативна оцінка землі буде значно вище.
Є.Б.: До речі, проект закону передбачає продаж земель за ціною не нижче експертної оцінки, виникає питання, для чого ми займаємося питаннями нормативно-грошової оцінки. Справа в тому, що нормативно-грошова оцінка земель – це фіскальна її оцінка. Це і оцінка, з якою сплачується земельний податок, використовувана для розрахунку орендної плати, і тут є дуже цікава річ. Оцінювачі добре розуміють зв’язок між рівнем орендної плати і реальною ціною об’єкта. Приклад з нерухомістю: кожна людина, яка має вільну квартиру, має право продати її чи здати в оренду. Коли є високі орендні ставки, тоді вигідніше здавати її в оренду. І свого часу це сприяє підняттю цін на відповідний об’єкт.
UBR: Таким чином, ви хочете стимулювати ринок?
Є.Б.: Таким чином, ми хочемо впливати на ситуацію на ринку. Таким чином, ми хочемо забезпечити можливість для селянина отримувати відповідний бонус. Більше заробляти на оренді, не продаючи землю, щоб ми першу хвилю не породили, коли на ринок вийде надто багато земельних ділянок. З іншого боку, це буде, безумовно, певним впливом і на цінову політику на ринку, коли велика оренда спричинить за собою збільшення ринкової вартості землі.
UBR: Скільки землі можна буде сконцентрувати в одних руках?
Є.Б.: На сьогоднішній день нормами проекту закону в тому вигляді, в якому він існує зараз, цей рівень залежить від знаходження земельної ділянки в певній сільськогосподарській зоні. Тобто, якщо це Карпати, це мінімальний рівень. Це 900 га. Якщо це степова зона, це максимальний рівень. Це – 2 тис. 100 га в одні руки. Звідки взялися ці норми взагалі? Це наукові розрахунки Української академії аграрних наук, виходячи з сучасного рівня агротехнлогічного виробництва.
UBR: А якщо людина живе в місті, вона теж може претендувати так само, як селянин, на придбання землі і на концентрацію саме такого розміру земель у себе?
Є.Б.: Сьогодні коло суб’єктів у тому вигляді, як вони зазначені у чинному законопроекті, звужений. Що стосується фізичних осіб, то ці особи повинні мати або сільськогосподарську освіту, або досвід роботи в сільському господарстві. Для чого ця норма туди закладалася.
UBR: Вибачте, якщо я журналіст, живу в м. Київ, я не зможу володіти 1100 га, так?
Є.Б.: Отримайте сільськогосподарську освіту. Перебирайтеся до села і працюйте.
UBR: Ви розробляєте проекти законів про земельний кадастр і про ринок землі. На якому етапі вони знаходяться, і чи встигнете ви з цією роботою до 2012 р.?
Є.Б.: Сьогодні проект закону про ринок земель, як і проект закону про земельний кадастр, – розроблені. Внесення тих чи інших змін до проекту закону про ринок земель буде відбуватися дуже легко, тому що цей закон ще не внесений до Верховної Ради. Що стосується проекту закону про державний земельний кадастр, де ми брали безпосередню участь у розробці депутатського законопроекту, який зареєстрований у Верховній Раді, його авторами є народні депутати Бевзенко, Ткач та Лук’янчук. Цей законопроект розроблявся спільно з фахівцями Держземагентства, спільно з фахівцями Мін’юсту, Минагропола. Тобто це такий комплексний зважений документ, який вже зареєстрований у Верховній Раді, він пройшов слухання у багатьох комітетах Верховної Ради, ставлення до нього позитивне, і ми сподіваємося, що в квітні, в крайньому разі, в першій половині травня, він буде прийнятий у першому читанні. Що стосується питання закону про ринок земель, законопроект готовий. Зараз він завершує свої узгодження в міністерствах, і уряд може внести його до Верховної Ради.

(За матеріалами “Земельної спілки України” у газеті "Реклама на село")